Snel heen, langzaam terug.......... - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Snel heen, langzaam terug.......... - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

Snel heen, langzaam terug..........

Door: Ap

Blijf op de hoogte en volg Ap

07 Juni 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Dag 12

Reis snel heen en langzaam terug. Een 'regel' waaraan niet iedere Caminoloper zich kan houden. Zelf zal ik woensdag snel terugvliegen naar Nederland. Maar na het afsluiten van mijn wandelingen heb ik wel tijd genomen. Vier dagen om rustig weer aan het andere ritme en leven te wennen. Uitslapen, lang ontbijten, wandelingetje, praatje, dingetjes kopen en meer van dat soort simpele activiteiten.

Gisteravond keek ik 'met het bord op schoot' voetbal. Van de eigenaar/ober van mijn hotel mocht ik in de lobby van het hotel avondeten. Daar hing de twee vierkante meter grote flat screen. Nog een geluk dat er geen twee hingen met verschillende programma's erop. Kom je hier echt tegen in kroegen en bars.

Barcelona tegen Juventus. Ik was voor Barcelona. Leek me beter. Fout dus. Half liggend in twee banken enkele goed gevulde Spaanse heren. Uit Galicië. En Galicië is geen Spanje. Huh? Heb ik iets gemist?

Toen ik bewonderend reageerde op het eerste doelpunt van Barcelona ontsnapte ik nog net aan de dood. Juichen voor Barcelona in Galicië doe je beter niet. Het is alsof Limburgers voor België zijn als dat land tegen Nederland verliest.

Vanochtend met de sneldienst van Finisterre na Santiago. Hotel al besproken. Compostella opgehaald en even koffie gedronken in De huiskamer der lage landen. Een initiatief van het Nederlands Jacobs Genootschap.
Op het terras daarna maakte ik weer kennis met de prijzen voor geneugten zoals we die in Nederland gewend zijn. Gelukkig. Ik kan zo moeilijk wennen aan een flesje wit voor € 3,- en een kopje koffie voor €1,10.

Als je een wijntje en een tosti bestelt, krijg je je wijntje gelijk met je tosti. Niet handig. Breng direct de wijn, wacht even met de tostie en goeie kans dat je bij het serveren van het ding nog een wijntje verkoopt. Moeten ze hier leren. Anders komt dit land er nooit bovenop.
Nog zoiets. Dönner Kebab restaurants zie je hier bij de vleet. Denk niet dat je van het eten van een broodje Dönner Kebab ook maar een gram afvalt. Mooi niet. Eet je veel Dönner word je gewoon dikker. Echt dikker. Noem zo'n broodje dan niet Dönner maar Blöber Kebab. Maar dat even terzijde.

Morgen gladiool in Arjan binnen. Heb op zijn verzoek al twee nachten in 'mijn' hotel geboekt. Morgenavond elkaars voeten bekijken en Tigris eten. Tigris zijn schofterig lekkere mosselen, volgens Arjan. Bij mij zullen ze onder volledige narcose intraveneus worden ingebracht. Ik vind ze namelijk om te k.ts.n, maar wil geen spelbreker zijn. Narcose dus.

Dit is mijn laatste bijdrage. Over hoe ik in een bus naar Porto rijd en in een vliegtuig naar Nederland vlieg, kan ik geen zinnig verhaal maken en daarin is ook niemand van jullie geïnteresseerd. Hoop ik.

Ik liep met veel plezier m'n kilometers. Heb me geen dag verveeld. Was alleen als ik het wilde en vond contact als ik het nodig had. Enkele weken De Camino lopen is vooral een wijze van leven en ontmoeten en daarmee meer dan een wandeltocht. Het kost me geen enkele moeite om met 12 mensen op een zaal te slapen en ben ook zo weer gewend aan een drie sterren hotel.

Ik ben dankbaar dat Bouwien me weer liet gaan en dat ik in staat ben deze inspanningen fysiek te kunnen leveren. Het is een gift. Ik ken veel mensen die het met minder moeten doen. Ik moest af en toe een pijntje wegslikken maar ik zou het zo weer doen!


  • 07 Juni 2015 - 22:40

    Marjon:

    Ha Ap....wat jammer; je laatste verslag! Ik heb ze met veel plezier gelezen. Jaja...In Galicië moeten ze niets weten van Barcelona, laat staan Madrid! Een soort Friesland met hun eigen taal. Morgen nog een dagje met Arjan. Dan zit zijn Camino er ook op. Ik ben enorm trots op jullie! Wat zullen jullie veel ervaringen uitwisselen. Die Tigris vind je misschien niets maar ze worden gegeten met heerlijke koude witte wijn in een heel leuk klein kroegje waar je alleen maar kunt staan. Dus zou ik ook geen spelbreker zijn.
    Nog veel plezier met Arjan en Peter en een goede vlucht terug!
    Liefs,Marjon

  • 07 Juni 2015 - 23:44

    Bouwien :

    Ach ja, het vorig jaar dachten we ook het laatste verslag en oeps daar kwam er nog 1!!!
    Wie weet.
    Veel mensen hebben genoten van je verhalen en volgend jaar mag je weer, ik hoef en wil niet graag mee. Geef mij dan maar een 4! sterren hotel, vooral in het buitenland is 3 sterren nog net niet genoeg!!
    Lekker afkicken deze dagen en morgen wachten op Arjan. Lijkt me zo leuk, daar zou ik wel bij willen zijn. Maar ik ben er niet, andere verplichtingen, o.a. tandarts, ook leuk! Huh, niet leuk!
    Ik heb mijn dag Groningen er weer opzitten, stapte uit de auto en waaide gelijk een stap opzij!
    Het was wel gezellig zo samen daar in haar kamer ( ik woon hier niet, zei ze )en later in Lauwersoog een visje + friet gegeten. Volgens mij is het daar altijd druk. Ook het einde van de wereld, je kunt wel door naar Friesland, op een bord staat Dokkum.
    Via WhatsApp hoor ik wel hoe de ontmoeting morgen is gegaan. Spannend! Knap gedaan van Arjan!!
    Gr. en liefs van mij



  • 08 Juni 2015 - 07:21

    Marcel:

    Als je terugreis net zo gaat als je heenreis (Eindhoven,...?) dan denk ik dat het nog wel wordt toegevoegd.
    Goeie reis in ieder geval!

  • 08 Juni 2015 - 11:46

    Marion:

    Weer heel geestig!!

  • 08 Juni 2015 - 16:01

    Ineke:

    Ik heb de mossel een keer moeten ontleden bij biologie... Ik snap je helemaal :-)
    Ben het met Marcel eens, ook zo'n reis levert mogelijk mooie verhalen op.....
    Goede terugreis!!!

  • 08 Juni 2015 - 19:00

    Ina:

    Jammer, jammer, maar hulde aan jou dat je weer deze prestatie hebt geleverd. Fijne thuisreis gewenst! Groet oet Oskerd (mit dikke poest wiend)

  • 16 Juni 2015 - 21:11

    Siny De Vries:

    Hoi Ap,

    Ik reageer wat laat maar ik was je adres kwijt, vond hem vandaag terug ergens op de computer, stom he.
    Ik hoop dat je een fijne tijd hebt gehad.
    Wij zijn op de camping in Yde De Punt in Drenthe .
    Vanaf half maart tot half september ongeveer.
    Groetjes aan Bouwien en tot ziens

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 361
Totaal aantal bezoekers 36158

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: