Het klooster in - Reisverslag uit Cornellana, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Het klooster in - Reisverslag uit Cornellana, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

Het klooster in

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

31 Mei 2016 | Spanje, Cornellana

Dag 2, Escamplero - Cornellana 12 + 28 = 40

Escamplero, van waaruit ik vanmorgen rond zevenen vertrok, is geen leuk dorpje. Niet eens een vlek. Ongezellig. Het is een restaurant, een paar huizen van waarschijnlijk de eigenaar, de kok en de ober en een Pelgrimshostal.
Als je dan ook nog in de regen aankomt, kan alleen goeie witte wijn en een mooie maaltijd het nog een beetje goedmaken. En dat gebeurde.

Ik vind het leuker om in de (na)middag in zo'n dorpje te arriveren, een bed te bemachtigen, wasje te doen, te douchen en dan het plaatsje in te scharrelen. Vandaag kon dat. Cornellana past in dat profiel. Een leuke Taveerne, barretjes en zelfs een flinke kruidenierswinkel. Bij mijn latere rondgang door het dorpje om een geschikte eetgelegenheid te vinden, viel me wel op dat de drie hotels die het dorp rijk is, te koop of te huur staan.

Had ik geen hinder van. Ik ben vanmiddag het klooster ingegaan: Monasteria San Salvador. Zonder nonnen en monniken. Kan dus niet blijven of het zou moeten zijn om mee te helpen met de renovatie. Toch maar niet.

Het was een prachtige dag, zonnig, beetje wind en niet druk op de piste. Dat is op de Camino Frances wel anders. 't Is wel te merken dat we zo langzamerhand serieus de Pico's de Europa gaan bestijgen. Veel klimmen en steeds minder dalen. Wandelen met elektrische stapondersteuning zou wel eens de toekomst kunnen zijn.

Veel pseudodorpjes gepasseerd. Echt waar: bord bebouwde kom met de naam van het 'dorp', één huis en bord einde bebouwde kom. Zal wel iets met EU-subsidie 'plattelandsontwikkeling kleine dorpen' hebben te maken. ( dit is een hele foute gedachte )

De ondergrond was vandaag zeer gevarieerd: stenige bospaden, totaal verzopen modderpaden, gruis en asfalt.
Vooral bij het bereiken van het eindpunt moest er veel op de provinciale weg worden gewandeld. Soms kon je je achter de vangrail verplaatsen maar meestal liep je op een witte streep het verkeer tegemoet. Dat moet buiten de bebouwde kom. Zie je tenminste je moordenaar nog aankomen, als het tegenzit. Je ziet ze op je afstuiven en in een flits zie je dat de vlerk op z'n mobieltje -kennelijk- even een berichtje weg appt. Weg Ap.

Terwijl m'n senioren fitness-groepje zich vanmorgen de longen uit het lijf buikspierde en m'n jazzorkest UJO zich vanavond zwetend voorbereid op het concert 28 juni in de Winkel van Sinkel loop ik hier m'n tijd een beetje te verdoen. En ik vind het heerlijk! Die buikspieren krijgen hier ook genoeg op hun donder en op dat concert ben ik hopelijk allang weer terug.

Voor ik wegging heb ik me gewogen: 90 kg schoon aan de haak
(neus nog even goed uitgesnoten, toilet geweest, bril af, haar net laten knippen, adem in gehouden, nagels geknipt en schoongemaakt) Daar zal na zo'n wandelpartij toch wel een paar kilo af zijn, denk je niet?

  • 31 Mei 2016 - 21:44

    Frans En Jenny:

    Hallo Ap,

    Wat een tocht, wat een inspanning.
    Wij liepen vandaag 4 km omhoog naar een stil dorpje met prachtig uitzicht. En weer 4 km omlaag.
    Vonden we een hele prestatie!
    Beneden wachtte onze comfortabele caravan, geen gezoek naar een overnachtingsplek.
    We lezen je verslagen weer met plezier!

    Groeten, Frans en Jenny

  • 31 Mei 2016 - 22:28

    Bouwien:

    ik ben nu voor de derde keer begonnen en ik hou het kort. iedere keer schiet de mail naar rechts. waarom, zomaar, ik weet het niet.
    doen je zooltjes het goed op die gevarieerde wegen.
    ik zal straks afvinken wat je hebt gelopen. de naam van het bier kon ik dus echt niet vinden!!
    Veel loopplezier morgen, ik ga me nog even verdienstelijk maken als vrijwilliger bij ZPP!
    Zoveel te doen.
    gr. en liefs.

  • 31 Mei 2016 - 22:34

    Ineke:

    Mooi! Alweer 40. Lukt het de afstanden te lopen die je voor ogen hebt?
    Ik vond het klimmen de eerste dagen ook lastiger dan het dalen, maar na iets te veel afdalingen en zere (!) tenen ging m'n voorkeur later verrassend genoeg (voor mezelf) uit naar het klimmen :-)
    Het is niet de weg die moeilijk is, de moeilijkheid is de weg ;-)
    Veel plezier weer morgen!

  • 01 Juni 2016 - 19:17

    Marcel.:

    Moest even bijlezen, de eerste verslagen had ik gemist (=gewoon vergeten). Vanaf nu zal ik elke dag het verslag lezen. Deze was trouwens hilarisch, vooral die laatste alinea!

  • 03 Juni 2016 - 18:46

    Ap 0343597454 Folgerts:

    Even de vragen in de reacties behandelen:
    Ineke: in mijn voorbereiding op de Primitivo had ik al gelezen dat het de moeilijkste Pelgrimstocht is. Het hangt van de dagkoersen af hoe goed de benen en de geest zijn. Absoluut niet te vergelijken met de Frances en zeker niet met de Portuguese. In beide gevallen konden er best dagen worden gemaakt van 35 à 40 km. Daar ben ik hier nog maar één keer in geslaagd, de Koningsrit, omdat eraan beginnen hem ook afmaken is. Er is geen weg terug als je doorkrijgt dat je toch misschien wel beter de omleiding had kunnen kiezen. Kiezen op elkaar en gaan. Geen keus. Daarom was ik vandaag na 20 km wel klaar, eigenlijk.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 36151

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: