Loopt het een beetje? - Reisverslag uit Castroverde, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Loopt het een beetje? - Reisverslag uit Castroverde, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

Loopt het een beetje?

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

05 Juni 2016 | Spanje, Castroverde

Dag 7, Padron - Castroverde 158 + 32 = 190 km

Vandaag weer eens een etappe met bagger accenten. Je snapt het niet. Water op de top van de berg, je zou denken dat het vocht nu toch zo langzamerhand wel beneden zal zijn. Als een balletdanseres op spitzen draai je om de koude brei heen om de boel een beetje netjes te houden. Trouwens, je komt geen herberg binnen zonder eerst je schoenen uit te doen en buiten of binnen op het daarvoor aanschafte danwel in elkaar gehobbied rekje te zetten. Luchten? Een frietkraam is er niks bij.

Het begon vanmorgen met mist. Fonsegrada ligt hoog en het uitzicht op het dal is weergaloos. Denk ik. Niks gezien. De paden slingeren zich aanvankelijk door weilanden met zeer hoog een zeer nat gras door de rijp. Niet alleen de pijpen drijfnat maar binnen de kortste keren liep ik met een nat kruis. Gatver.

Ik bulldozerde me een weg door het struikgewas en belandde op de provinciale weg. Loopt een hele tijd parallel aan de Camino. Even in de gaten houden wanneer ik weer het originele, inmiddels stenen, Caminopad op moet zoeken. Lukte allemaal feilloos. De pijpen en het kruis hadden het inmiddels op een drogen gezet.

Vanavond ook korte metten gemaakt met een blaar bovenop mijn rechter kleine teen. Had die willen bewaren om hem aan de familie te laten zien. Maar als een blaar steeds groter wordt, krijgt hij praatjes. Bepaalt wel even of ik me trekkebenend of strompelend voortbeweeg of op nog een andere onnatuurlijke manier vooruit denk te komen.

Het mes erin. Heb ik. Chirurgische mesjes. Vlijmscherp. Gekregen van de dokter toen Bouwien begin jaren negentig een smak maakte met de fiets en haar elleboog moest worden gehecht.
'Komt u over 8 dagen terug dan haal ik even de hechtingen eruit'
Gaat niet, dokter, dan fietsen we door Tjsechië. Uitstellen dan maar?
Nee hoor, vond de dokter, dat kunt u ook zelf. Ik kreeg een verkorte opleiding tot assistent chirurg en leerde om hechtingen met een vlijmscherp mesje uit een mens te peuteren.
Staat goed op je LinkedIn-pagina:'vaardigheid tot het verrichten van kleine chirurgische ingrepen'
Mijn blaar legde vandaag het loodje.

Samen met nicht Geesje liep dochter Ineke vandaag haar tweede etappe in het rondje Texel, Marcel liep bij extreme temperaturen de marathon van Amersfoort en ik voegde weer 32 kilometer aan mijn Camino-etappe lijst 2016 toe.

Met die familie Folgerts loopt het wel goed.




  • 05 Juni 2016 - 20:05

    Marcel:

    Ai-ai-ai een blaar?! Doorgeprikt. Ga je daar geen last van krijgen? Pleister erop, en doorlopen denk ik.

  • 05 Juni 2016 - 20:43

    Bouwien:

    Wat goed hè, al die Folgerts loop-genen.
    Ben zo trots dat ik daar ook bij hoor!
    Oei, de eerste blaar, of zat die er al een tijdje Ik had deze ook wel willen snijden, ha, ha.
    Dus morgen Lugo en ik begrijp dan: morgen een klein stukje lopen. Dan tel ik nog 3 etappes en je bent in Santiago!!!! Dat is donderdag al.
    Wat was het warm vandaag in en rond Amersfoort. Maar zo knap! De tweede helft ging niet zo hard, maar toch doorgezet!! 40% is van de marathonlopers uitgevallen. Toen de halve marathon was gefinisht, was het een stuk rustiger op de route.
    Toch een mooie happening!
    Weer een redelijke overnachting gescoord?
    Veel loopplezier morgen naar Lugo, zijn de bergen nu echt over of verrassen ze je.
    gr. en liefs. xxx

  • 05 Juni 2016 - 22:27

    Geesje:

    Ineke en ik hebben gisteren 32 en vandaag 28 km gelopen. We hebben ook even gedacht aan de andere wandelaars en renners in de familie. Jij en Marcel dus.
    Na onze 60 texelse kilometers nog meer respect voor je gekregen. Je hebt ook nog een rugzak mee te nemen en aanzienlijk wat hoogtes en laagtes ...Het gaat je goed af, volgens mij. Succes voor de komende dagen. En geniet er nog even van. Groet, Geesje.

  • 05 Juni 2016 - 22:52

    Ineke :

    Sluit ik me helemaal bij aan!

  • 06 Juni 2016 - 16:07

    Marion Vogel:

    Ap, een echte beproeving dus, en zo hoort het bij de Camino (primitivo), was je even vergeten denk ik.
    suerte, otra vez!

  • 06 Juni 2016 - 21:52

    Arjan:

    Cruz humido noemen ze dat, denk ik. Wat een helletocht! En dan gefolterd worden door zo'n irritant Apses. Hoop dat je voorlopig klaar bent met baggeren en rechtuit kunt lopen; scheelt meters!
    Bon viage y hasta el próximo mensaje.

  • 08 Juni 2016 - 22:18

    Erwin:

    Misschien is een fiets een idee?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 241
Totaal aantal bezoekers 36178

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: