Dat moet je ook maar treffen?!! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Dat moet je ook maar treffen?!! - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

Dat moet je ook maar treffen?!!

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

10 Juni 2016 | Spanje, Santiago de Compostella

Dag 11, Arzua - Santiago de Compostela 274 + 40 = 314 km !

Hoe meer troep er op de grond ligt bij de tap, des te beter gaat het met je nering als uitbater van een bar. Spanjaarden mikken alles op de grond als ze aan de tap hangen. Suikerzakjes, pinda doppen, kleine servetjes, loterijbonnetjes; noem het en het ligt er. Als er dus veel ligt, heb je veel klanten. Dat zie je aan de troep.

Ik heb vandaag veel van die barretjes bezocht. Na een ontbijtje even een wandelingetje naar het plein voor de Cathedraal, toen koffie met een ding en een wandelingetje naar het busstation om even voor te verkennen, dan maar even lunchen gevolgd door een wandelingetje retour hotel Mexico en tussendoor nog even zitten.
In de parkeergarage van Hotel Mexico haalde ik bij meisje Soetens een flinke doos om 'overtollige' spullen in te doen en later thuis te laten bezorgen. Reis ik zondag 'light' als ik terugvlieg naar Weeze.

Vandaag m'n eerste uitslaapdag. Morgen nog één. En die had ik nodig. Deze Camino is verreweg de pittigste van de drie die ik tot nu toe liep. Al je reserves gaan op tot de laatste slok en je slaapt het niet meer bij. Er gaat alleen maar af. En dat heeft zijn eind. Dat was gisteren. Natuurlijk meer psychologisch dan echt. Want als het wel moet, ga je gewoon nog een paar dagen door.

Gisteren heb ik 40 km onder de bijna versleten schoenzolen door laten gaan. Gelukkig was het niet al te warm en bleef de zon vooral achter de wolken. En de laatste 7 á 8 km loop je letterlijk onder de rook van SdC. Dat helpt. De Cathedraal zie je dan nog niet. Wel als je uit het zuiden of het westen komt, maar vanuit het oosten moet je het doen met de wetenschap dat hij er is. Ik stiefelde gelijk door naar het Pelgrimsbureau om mijn Compostella (aflaat) op te halen. Dat zouden meer mensen moeten doen, zegt de reclame voor soep uit een zakje. Nou, dat was ook zo. Twee uur schuifelwachttijd terwijl je bijna door je hoeven zakt. Ikke niet. Even naar de Nederlandse huiskamer der lange landen voor een slok water en een praatje en door naar mijn hotel.

Vanmorgen bijtijds naar het Pelgrimsbureau. Zal het niet zo druk.....hou maar op. Anderhalf uur in de rij. Dat zouden meer mensen....etc. En toch is dat niet onaangenaam. Je praat met elkaar, fotografeert elkaar en ziet 'oude bekenden' aanschuiven. Eigenlijk vliegt de tijd. Maak je niet druk. Mijn koffertje met toeristenkleren dat in het hotel aanvankelijk zoek was, kwam ook weer boven water.
Blijf geloven.

Ik heb weer een onvergetelijke periode gehad. Lekker wandelen, stevig klunen en ook het snot voor de ogen stoempen. Maar als je bijna half dood na zo'n oneindig lange klim bovenkomt, weet je dat je leeft. En Bouwien vindt het nog steeds geen bezwaar dat ik zo af en toe eens een paar weken op pad ga.
Dat moet je ook maar treffen?

Heb ik enig ongemak aan deze tocht overgehouden? Beetje rugpijn aan het einde van elke dag. Heb ik het idee dat dat best eens van die zware rugzak zou kunnen komen. Verder moeten twee kleine teentjes de komende tijd even h-e-l-e-m-a-a-l niets meer van mij weten. Dit is al het derde jaar op rij dat ik ze, onaangekondigd, de vernieling in help. Uit ervaring weet ik dat ze wel weer bijdraaien.

En nu? Er staan enkele leuke activiteiten op de rol.
Volgend weekend tuinfeest op Nachtegaal 22, daarna feestje bij Erik en Tine, zus/kinderen/kleinkinderen verjaren, de 13e 4-daagse kun je alvast inboeken, drie weken in augustus met Bouwien het Spaanse deel van de Camino Frances fietsen en begin oktober nog een mooie twee-daagse wandeltocht in en rond het mooie en historische Fulda(Dld).

En dan wordt het zo langzamerhand tijd de Kerstspullen bij elkaar te gaan zoeken, spelletjes te verzinnen, prijsjes te kopen en over het menu na te gaan denken.
Want de tijd gaat sneller dan ik wil.

Gracias!

  • 10 Juni 2016 - 18:07

    Ina:

    Genoten van je verhalen. Goede reis en......kerst mag nog even wegblijven hoor

  • 10 Juni 2016 - 18:58

    Wim Ermers:

    Dank je wel Ap, voor je vele mooie verhalen! Goede reis naar huis en tot volgende week! Betsie en Wim

  • 10 Juni 2016 - 19:24

    Erwin:

    Ja, ik zou maar alvast gaan trainen voor de spelletjesmarathon.

  • 10 Juni 2016 - 19:31

    Ineke:

    Goed om te lezen dat je goed aangekomen bent, ook al was het op je laatste benen. Ik vond het al zo stil blijven ;-)
    Wat een mooie ervaring weer!! Maar primitivo heet niet voor niets primitivo, lijkt 't wel.
    Slaap lekker bij en trek je niets aan van die kleine tenen, (t)eentje van mij is na Texel ook niet op z'n best. Maar langzaam trekt 't weer bij!
    Op naar de kerst..... :-) :-) :-)

  • 10 Juni 2016 - 20:40

    Kees En Jeanet:

    Hoi Ap, jammer....het is weer voorbij. Dagelijks een update krijgen van jouw belevenissen is genieten. Is Pieterpad ook nog een optie? Watonsbetreft prima, wij gaan ervoor watbetreft het lezen :-). Zo te lezen ga je niet in een zwart gat vallen, er staan heel wat activiteiten op de kalender. Voor nu: bedankt en tot ziens!

  • 10 Juni 2016 - 22:37

    Marcel:

    Gefeliciteerd met je derde!
    Goeie reis terug en tot zondag.

  • 10 Juni 2016 - 22:52

    Nienke:

    Ha die Ap,
    Wat een prestatie heb je weer geleverd.! Zo te horen heb je een voldaan gevoel en... mag je best trots zijn op jezelf.!!! Ik heb genoten van je mooie verhalen.
    Geniet van je rustdagen aldaar en goeie reis naar huis.
    Groet, Nienke

  • 10 Juni 2016 - 22:56

    Bouwien:

    Jij bijna thuis, ik ook weer thuis van Ameland, rondje Lauwersoog, Uithuizen, Usquert en terug naar Wijk.
    Zo komen wij weer op onze plek terug.
    Deze trip van jou was maar kort in tijd, maar zwaar in de benen.
    Zondagavond zien we elkaar, morgen ga ik naar Ineke, Anouk heeft haar musical en Ineke zondagmiddag optreden koor. Leuke dingen!:-)
    Ik ga slapen, weinig van gekomen deze week!
    gr. en liefs.

  • 11 Juni 2016 - 11:52

    Danielle En Tom:

    Hoi opa!
    Gefeliciteerd met deze overwinning!! Ontzettend knap!
    Na het lezen van je laatste zinnen halen Tom en ik de sjoelbak er weer bij... Je weet maar nooit ...

    Liefs van ons!

  • 11 Juni 2016 - 12:38

    Marion Vogel:

    Pittige tocht hoor, knap gepresteerd! en weer lachen om je verhaal.
    Hartelijke groet, Marion

  • 12 Juni 2016 - 22:28

    Geesje:

    Hoi, hoi, en ondertussen land je rond dit tijdstip al weer in Weeze. Lekker uitrusten komende week en we zien je zondag. Groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 292
Totaal aantal bezoekers 36174

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: