dubbele tijd - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu dubbele tijd - Reisverslag uit Hilversum, Nederland van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

dubbele tijd

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

01 Februari 2016 | Nederland, Hilversum

Oostenrijk is voor ons bekend terrein. Skiën er al jaren. Verblijven dan altijd in een prima hotel en gaan daar 's zomers nog al eens terug om al wandelend de bergen ook in het groen te zien.
Ook nu was Spothotel Alpenland in St.Johann im Pongau onze vaste woon- en verblijfplaats voor de komende week. Op maandagmorgen, op een terrasje met hele goeie koffie, aan de hand van de weersverwachtingen het programma voor de volgende dagen in de grondverf gezet. Veel wandelen in de bergen en in de tweede helft naar Salzburg, Königssee en nog zo het een en ander.

M'n telefoontje trilde zich onder onze aandacht. Even kijken. Voice mail van anoniem nummer. De laatste maanden behoorden anonieme nummers altijd toe aan ziekenhuizen. Even luisteren.
'Dag meneer' Folgerts, u wordt donderdag a.s. opgenomen in het OLV-gasthuis in Amsterdam. U kunt zich s'ochtends om 10.00 uur melden bij de afdeling opname. Nog een fijne dag verder'.

...eh...eh.....? 4 tot 6 weken verwachte wachttijd tot de opname waren geslonken tot 2 dagen? Bellen.
'Ja het gaat wat sneller dan verwacht, O, u had gezegd dat u nog een weekje vakantie had? Nou dat staat niet op het opnameformulier. Zouden ze dat wel doen? Nou dat zijn ze dan vergeten. Kunt u donderdag? Nee uitstellen raad ik u af. Dan kan het zomaar 4 tot 6 weken duren'.
We gaan naar huis. De volgende dag al. Gelukkig hebben we de foto nog.

Donderdag met B, koffertje en licht opgewonden naar OLV. Intake gesprekken, bloedonderzoek, hartfilmpje, medicijnenoverleg met apotheek...etc. Rond de middag is al het papierwerk achter de rug.
'Uw bed staat klaar, u kunt daarin gaan liggen als u wilt en morgen om 16.30 wordt u geopereerd'
Wordt er nog iets in me gespoten, met me gesproken of iets uit m'n lichaam gehaald met een naald?
'Nee, u bent klaar voor de operatie'
En waarom dan nu al in bed?
' Ik ga het even vragen.......u kunt ook morgen komen...,.maar dan wel al om 07.00 uur en u moet nuchter zijn.'
En wordt er dan vanaf 07.00 uur nog iets in me gespoten, met me gesproken of iets uit mijn lichaam gehaald met een naald?
'Nee, u bent helemaal klaar voor de operatie'
En waarom dan al om 07.00 uur paraat in bed?
'Ik ga het even vragen.....u kunt ook morgenmiddag om 13.00 uur komen. Nuchter'
Als brood.

De operatie verloopt voorspoedig en binnen een uur lig ik weer op de kamer. De chirurg komt langs en meldt dat aan de galblaas niets onregelmatigs is gezien. Het aanvankelijke plan om mij onder narcose te houden, de galblaas door de patholoog te laten onderzoeken, ging niet door. Niet nodig. Toch gaat het ding voor onderzoek naar het lab maar haast is niet nodig. Over 8 dagen is de definitieve uitslag bekend. Over 14 dagen afspraak met de chirurg.

B. komt weer terug uit Wijk en treft mij tot haar verbazing blakend en met een bord eten aan in bed. Zit het ook een keer mee.
Morgen, zaterdag, naar huis.

Na acht dagen bel ik -tegen beter weten in- met het secretariaat van de afdeling Chirurgie.' Is de uitslag al binnen?'
Die is binnen maar zij mag die niet aan mij vertellen, dat doet de chirurg. Wist ik natuurlijk ook wel, maar je wilt aan alle laatste onzekerheid een eind maken.
'Heeft u al een afspraak met de chirurg?'
Heb ik, volgende week maandag.
'O ja, ik zie dat hij al in de agenda staat.
Er is dubbele tijd voor u gereserveerd. Goedemorgen'

Dubbele tijd...dubbele tijd........dubbele tijd??.....om wat je desnoods staande in de deuropening -alles o.k.hoor!- zou kunnen zeggen?

Nee, er is dubbele tijd gereserveerd.
'Ha meneer Folgerts daar bent u. Gaat u even zitten.......goeie reis gehad?....hoe voelt u zich....ja we hebben toch nog even een vervelende mededeling.....maar wilt u misschien eerst even een kopje koffie...we hebben alle tijd hoor.....'

Dubbele tijd...het blijft de rest van de dagen tot de afspraak met de chirurg door m'n hoofd spoken. Vraagt iemand me hoe laat het is zeg ik; ...eh....dubbele tijd.
Vragen ze, heb je even voor me.....zeg ik;...eh...dubbele tijd.

Als we goed en wel bij de chirurg zitten is zijn openingszin:'Goed nieuws meneer Folgerts, er iets niets gevonden. Alles is o.k.'
Ik speel dat ik het wel had verwacht maar van binnen breek ik.

Even maar......want ik kan een streep zetten onder een nare, onzekere en leerzame periode.

Ik ga weer plannen maken.




  • 20 Mei 2016 - 11:13

    Wim Ermers:

    Dag @p,
    Lees ik toch nu pas jouw griezelverhaal over de medische ingreep. Gelukkig dat het allemaal goed is afgelopen.
    Trouwens, het was je niet aan te zien vorige week zondag 8 mei. Even blakend als altijd.
    Wel had ik via een reactie van facebook begrepen dat er iets met je gebeurd was. Ik maakt dat op uit een reactie op een foto van je tijdens het wandelen of lopen: zo en dat zo snel na die ingreep...
    Ik begreep er niets van, maar nu is het helemaal duidelijk.
    Je wandeling in Spanje ga ik volgen, net als jullie fietstocht.
    Tot de 19e.
    Groetjes, Betsie en Wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 389
Totaal aantal bezoekers 36183

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: