De Koningsrit - Reisverslag uit Tineo, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu De Koningsrit - Reisverslag uit Tineo, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

De Koningsrit

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

02 Juni 2016 | Spanje, Tineo

Dag 4, Tineo - Berducedo 70 + 41 = 111

De traditionele route van vandaag loopt hoog door de heuvels en bergen. Je bereikt daarbij het hoogste punt van de Camino Primitivo - 1228 mtr.
Het begint allemaal redelijk rustig. Van Tineo naar Campiello -13 km - word je getrakteerd op een weergaloos uitzicht. Het pad is vriendelijk en voor je het weet, zit je in Campiello aan de koffie en het ontbijt.

Dan heb je nog een kleine 4 km om te besluiten of je de traditionele route volgt of het inmiddels veel meer gelopen gemakkelijker alternatief. Neem je dat, dan heb je een extra dag nodig om te komen waar ik nu ben. Ik tref ook allemaal 'nieuwe' wandelaars in de bar en aan tafel bij het Pelgrimsmaal. Lig immers een dag voor op de stappers van het begin van deze trip.

Raimund Joos, de schrijver van mijn wandelgids waarschuwt omstandig voor de moeilijkheidsgraad van deze etappe. Bestudeer het weerbericht, neem voldoende eten en drinken mee want 22 km lang ben je overgeleverd aan de inhoud van je rugzak en je doorzettingsvermogen. Wees er daarom van overtuigd dat je fysiek en mentaal sterk genoeg bent om deze route te kiezen.
Toen ik dat allemaal had gelezen dacht ik: de Camino Primitivo is niet voor watjes en ik sloeg op het juiste moment rechtsaf omhoog.

Ik heb daarna de moeilijkste, steilste zowel omhoog als naar beneden, eenzaamste en mooiste etappe van mijn hele Camino-bestaan gelopen. Ik was wel zielsgelukkig dat ik na ruim twee uur iemand op een rotsblok zag zitten. Ik sprak even met hem en haalde hem in en wist zo dat er, bij pech of erger, altijd nog iemand achter mij aankwam. Denk overigens niet dat er een hulpdienst op die plek kan komen. Nog afgezien van het feit dat je urenlang geen bereik hebt op je mobieltje. Jacobus was met mij. Van de mensen die in de ontbijthut ook vast van plan waren deze route te lopen, heb ik niets meer gezien.

Op de route trof ik twee ruïnes aan van voormalige Pelgrims-herbergen. Wegens gebrek aan klandizie verpauperd. Vanaf de negende eeuw moeten de Asturiërs toch altijd deze route hebben gelopen. Daar neem ik nu nog diep mijn haarband voor af.

Je bent er pas als je er bent. Cruyff zou het gezegd kunnen hebben. Na elke steiging denk je, dit was de laatste en dat is dan niet zo. Het gaat eindeloos door. Ook mentaal krijg je behoorlijk op je sodemieter. Bij de Puerto del Palo, de laatste col, trof ik Hans uit Rosmalen. Had hem al enige tijd voor me uit zien lopen maar kon met geen mogelijkheid dichter bij komen. Hij was aan rust toe en ik niet minder maar ik weet dat ik in die fase van de wedstrijd niet moet gaan zitten. Door dus. Het was nog 10 km naar het eindpunt. Ik geef het toe, onderweg heb ik geprobeerd te liften maar die ene auto die mij inhaalde, gaf geen krimp. Geen stinkende bemodderde pelgrims in mijn nieuwe Fiësta.

In het laatste dorpje voor Berducedo - Lago- was ik door m'n water heen. Nieuwe fles dus en meteen de waardin gevraagd eens even te bellen naar wat er op het eindpunt nog aan vrije bedden was. Het was inmiddels na vijven en dan zijn de meeste plekken wel verkocht. Geen gehoor bij de twee private herbergen/hostals. In de Albergue Municipal kun je niet reserveren. Wie 't eerst komt.....en vol=vol.

Ik begon hem te knijpen. Nog verder lopen dan het komende dorpje was geen optie. Op dat moment stopt een taxibusje voor de deur om een vrouwtjes-Pelgim op te halen. De waardin gebaart mij dat ik ook in moet stappen. Had ze goed gezien. 3,5 km hoefde ik niet meer te lopen en de taxi-chauffeur wist feilloos een hotelletje te vinden waar nog een kamer voor mij was. Bingo. Met morgenvroeg ontbijt om zeven uur. Meestal stap ik dan al, maar morgen niet.
Snap je!

  • 03 Juni 2016 - 00:46

    Ineke:

    41!! Ik vind het knap!
    En alles komt zoals het komt, zelfs een taxibusje op het juiste moment :-)

  • 03 Juni 2016 - 07:17

    Ina:

    Diep respect! Ik lees je verhalen met grote belangstelling. Groetjes

  • 03 Juni 2016 - 08:04

    Bouwien:

    Wat een eind en dan nog geluk hebben ook. Vandaag de helft, is genoeg, zei ik gisteren ook al! En als je zo moe bent zie je de omgeving toch ook niet meer? Je bent op dat moment een beetje aan het overleven.
    Alweer dag 5, een gemiddelde van 28!
    Succes vandaag,
    gr. en liefs, Bouwien

  • 03 Juni 2016 - 10:46

    Arjan:

    Je wordt er al kapot moe van als je dit leest. Betekent dat deze wandeling nog zwaarder was dan St. Jean Pied de Port. Heb begrepen dat de vergezichten veel goedmaken, gelukkig maar!

    Goede reis straks


  • 03 Juni 2016 - 11:59

    Wim Ermers:

    Ik kreeg het er echt benauwd van, dat zul je snappen!

  • 03 Juni 2016 - 16:51

    Nienke:

    pfff.pffffff.... een welverdiende lift van die taxi!!!
    Geniet van je hotel.

    groet, nienke

  • 03 Juni 2016 - 18:23

    Ap 0343597454 Folgerts:

    Even een reactie op de reacties als er een vraag wordt gesteld.
    Bouwien: na het buffelen komt de absolute beloning op het dak van Asturë. Op de top van die grote jongens heb je een weergaloos uitzicht, die niet in woorden en beelden is te vatten, over wat mij betreft één van de mooiste groene gebieden van Spanje.

    Arjan: St.Jean Pied de Port is niet misselijk. Ik wel na het lopen ervan. Jij kunt erover meepraten. De Camino die ik nu loop is veruit dé moeilijkste tot nu toe. Het is bijna elke dag meer of minder St.Jean...... Over een dag of twee gaat het wat minder heftig. Wil iemand ooit beginnen met het lopen van een Camino zou ik hem/haar de Portuguese vanaf Porto aanbevelen met een doorstap naar Cap Finisterre.

  • 03 Juni 2016 - 18:24

    Ap 0343597454 Folgerts:

    ....en natuurlijk ben ik heel blij met alle andere reacties, aanmoedigingen en betrokkenheid. Dat spreekt vanzelf.

  • 08 Juni 2016 - 22:09

    Erwin:

    Zwart! Knap, stap voor Stap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 36219

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: