100 kilometer - Reisverslag uit Lugo, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu 100 kilometer - Reisverslag uit Lugo, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

100 kilometer

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

06 Juni 2016 | Spanje, Lugo

Dag 8, Castroverde - Lugo 190 + 22 = 212 km

Lugo. Eindelijk weer eens een grote stad om me heen. En een stadsmuur van 2130 meter. Daar binnen de oude stad met prachtige kerken, indrukwekkende historische gebouwen en royale pleinen. Buiten de stadsmuur degelijke woontorens met duidelijke invloeden vanuit de Oost-Duitse architectuur van voor 'die Wende'.

De stadsmuur van de 1e en 2e eeuw is inmiddels door de Unesco op de wereld erfgoedlijst geplaatst. Via enkele opgangen kun je een rondje muur lopen en de binnenstad bezien. Doe ik nog wel een keer. 't Was een makkie vandaag. Toch? 22 K. We liepen in een soort overgangsgebied van de bergen en hoge heuvels naar de wat vlakkere etappes. Dorpjes zonder inwoners en geen vertier. Hebben we dat alvast maar weer gehad.

Na Lugo is de Camino Primitivo eigenlijk over. Hij krijgt meer en meer vorm en uiterlijk van de Frances en gaat daarin bij Melide ook op. Samen trekken ze dan verder naar Santiago de Compostella. Ik zal er nog drie dagtochten voor nodig hebben.

En dan terug. Dat valt nog niets eens mee als vliegveld Eindhoven t.m 16 juni dicht is wegens bouwwerkzaamheden. Rechtstreekse vluchten zijn er vrijwel niet als ik wil vliegen (zondag) en wat er in de buurt komt is peperduur. Dus?

Zondagmorgen om 05.45 uur stap ik in de bus naar Santander en vlieg naar waar ik ook begon: Weeze, vlakbij de Nederlandse grens.
Maar nog wel eerst even 100 km wegstappen en een paar dagen Santiago opsnuiven. M'n koffertje met toeristenkleren staat alweer in hotel Mexico. De kamer is gereserveerd.
Ik heb ook altijd geluk.

  • 06 Juni 2016 - 23:06

    Ineke:

    Goh, wat gaat het snel!! Geniet van de laatste wandeldagen op bekend terrein :-)
    Veel groetjes uit Helmond!

  • 06 Juni 2016 - 23:11

    Bouwien:

    Deze trip gaat ook wel zeer snel, 2 weken precies.
    Blij dat ik je zondag ga halen en ik ben in de buurt! ik heb ook altijd geluk!
    Wandel ze morgen, ik denk aan je op de boot naar Ameland.
    Mooi weer hier en op Ameland. Dat is 2x geluk hebben.
    gr. xxx

  • 07 Juni 2016 - 10:46

    Bertha:

    Hoi Brother
    Sorry dat ik zo loat reageer . Wie haarn Oskerder Kermis bie ons. Doar komt ook 't ain en 't ander om houk kiekn. 226 kadetten smeern en artiesten verzurgn enz.
    En din mon wie hom ook nog weer begroamn ( kermis din he)
    Mor dat bin wie allemoal weer goud deur koom. Mor dat alles is noatuurlijk niks mit was doe aan't doun bis.
    Minsen kiender wat'n gesjouw. Moar ik neem mien petje daip veur die oaf. ( as ik dei op haar)
    Doe moks hail wat mit op dien wandelingetje. Tja en dei 70 en 50 las ik ook en ik dogt hou zit dat nou. Ging mie net as die.
    Wie winsen die nog hail veul LOOPPLEZIER( loopplanken) en zolaangs doe ain vout veur ander zets , komt het hailemoal goud.

    Veel laifs
    Groetjes van dien zusters en zwoager.

  • 08 Juni 2016 - 22:23

    Erwin:

    Misschain konst du die verhaole int Grunnings skrieve,
    Dan kunne wai ok wat mejer afzien tiedens ut laize,

  • 10 Juni 2016 - 23:19

    Bouwien:

    Even nog reactie op verhaal van Bertha.
    Ze wilde veel LOOPPLEZIER op Facebook zetten en 1 letter verkeerd en de computer maakt er : veel LOOPPLANKEN van! Ik denk : wat bedoelt ze nu? Maar Henny, jullie nicht, had Bertha gebeld en gezegd dat er loopplanken stond.
    Een dag later komt de renovatie vliegveld Eindhoven ter sprake op Facebook en Marcel reageert: oh, daar hebben ze natuurlijk al die loopplanken nodig. Ha, ha, ha.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 264
Totaal aantal bezoekers 36167

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: