Kasteelheer voor even. - Reisverslag uit Cines, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Kasteelheer voor even. - Reisverslag uit Cines, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Kasteelheer voor even.

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

04 Oktober 2021 | Spanje, Cines

Pontedeume - Presedo, 28 km.
Ik lig boven m’n stand. Een hotel als een kasteel, klassiek mooi. Verzorgde inrichting met fijne kunst en een eigen restaurant. Straks om 19.00 uur (en geen 20.00 uur !) zit deze gelegenheids kasteelheer in open sandalen en een T-shirt met lange mouwen (dat dan weer wel) aan tafel. Ze noemen zich Hotel Gastronomique. Ik verwacht er heel wat van.

Mag ook wel een keer want ik bevond me vanmorgen na ruim een uur lopen ook al ver boven m’n stand. Noodgedwongen. Willen de Bèta’s onder ons even meerekenen: van 0 naar 167 hoogtemeters over een afstand van 2,5 km in 75 minuten. Wat is dan het hellingspercentage als ik daarbij nog de volgende data meegeef: hartslag 167, vochtverlies 0,6 liter en eigen gewicht 95kg ( ja Jeanet en Ineke jullie horen gauw wie het totaalgewicht van wandelaar, kleding en rugzak zo dicht mogelijk benaderde). Zelf heb ik natuurlijk de berekening al gemaakt en ik kom uit op: verrekte steil!!

Kapot was ik en ik dacht: ja, als het de hele dag zo moet. En het goeie nieuws was: zo moet het want er kwamen nog twee klimmen die ze bij de ronde van Spanje van de Arbeidsinspectie zelfs niet eens mogen plannen. Schijnt het.

Maar wat is nu het leuke aan de Camino Inglese: het is er gewoon weer eens druk. Geen enkel vergelijk met het stuk van de del Norte van vorige week. Na een week van eenzame afsluiting kon ik wat reuring op de route goed hebben. Hele groepen lopen deze tocht. Tuurlijk, de hele Inglese (119) is maar een fractie van de del Norte (830) of de Frances (770) of de Via de la Plata(1000). Maar op een verjaardag kom je niet weg met: ‘zeg, weet je, ik heb net een fractie van de Camino Frances gelopen’.
Dat bekt niet.
Nee dan:’ ik de Camino Inglese gelopen’.
Helemaal, ja! Voel je ‘t verschil? De impact?

Ik zit een eind van de route af. Geen hotel langs de Camino in dit gebied alleen een herberg. Taxi gebeld en morgen word ik weer op de route gezet. Heel comfortabel. En nog wat, ik moet morgen zo’n 35k wegwerken. Thuis tijdens het plannen vast even afgeleid door de bel, de kat, de telefoon of weet ik het.
Daarom gaat de zware rugzak voor één keer met de transporteur naar mijn volgende hotel. Met het hoogstnoodzakelijke in een klein rugzakje loop ik morgen de één na laatste etappe. Beetje gênant maar niemand die me hier kent.

Wandelen in het najaar betekent minder lopers op de route. Slapen in hotels helpt ook niet echt om mensen te ontmoeten. Ik mis dat wel. Dat je eens een dagje samen met iemand wandelt. Dat je even voor één dag eeuwig vrienden bent. Geen verleden, geen toekomst, alleen vandaag.

Het zal dan toch niet zo zijn dat ik nog een keer een Camino moet lopen en dan weer ouderwets in herbergen en Hostals slaap?
Nou ja, dat ik daar zelf niet op kom.




  • 04 Oktober 2021 - 18:58

    Jeanet:

    Oh die Ap, ik lach me slap. Wat weer een verhaal, Heb bewondering voor je doorzettingsvermogen. Kan nu op feestjes en partijen opscheppen over een vriend die alle camino’s heeft gelopen.:)
    Je bent vandaag wel vroeg op je bestemming, nou ja je publiceert vandaag iniedergeval vroeg!
    Geniet van je gastronomisch diner,
    neem er maar een glas rood of wit bij.

  • 04 Oktober 2021 - 19:09

    Ineke:

    Geweldig :-))
    Ik lach me ook slap!
    Oei en jouw gewicht had ik fout, ik schrok er ook zo van. Waren je kleren vast zwaarder! ;))
    Fijne avond en proost!
    Ineke

  • 04 Oktober 2021 - 19:40

    Ria Maartense:

    Jeetje Ap! Wat een steile klimmen! Ik krab me toch even achter de oren bij die Ingles! Had m makkelijker ingeschat. En dan 35 km morgen! Nou eh, ik ga het je niet nadoen, met of zonder bagage …
    Succes morgen!

  • 04 Oktober 2021 - 20:10

    Bouwien:

    Leuk, leuk, leuk!!!!!!!!
    Niet de klimmetjes, maar het verhaal. Hoe kun je je nu zo vergissen,: de kat kan het niet zijn geweest, de bel? mmm, de telefoon ( grote kans)
    Of ik kwam vroeg thuis :-)))
    Je kunt de taxi ook een stukje op de route laten rijden!
    Ik ben benieuwd hoe het eten is ( you are in Spain! ) weet je nog in Pamplona, toen wij vroeg wilden eten! Uiteindelijk wel gelukt bij een Italiaan. :-)
    Als ik het juiste hotel heb gevonden dan is het een klooster geweest, en ze halen inderdaad de Caminolopers van de route en ze worden teruggebracht. Wat een service! Er wordt ook over een mooie trouwlocatie geschreven?
    Ik hoop voor je dat je van dit onderkomen kunt genieten, geen oog dichtdoen hoor!
    En eet smakelijk!
    Liefs xxxx

  • 04 Oktober 2021 - 20:46

    Keed:

    Ook al ben ik een berta, ik geloof je op je alfa-woord sls je zegt dat het zwaar is. Alleen de afstanden boezemen mij sl ontzag in. Goed bezig!!

  • 04 Oktober 2021 - 20:47

    Kees:

    Foutje, Keed = Kees,

  • 05 Oktober 2021 - 06:37

    :__'-'__Marcel__'-'__:

    Mooi!
    Stijgingspercentage = 6,7%

  • 05 Oktober 2021 - 20:15

    Ineke :

    Mooie foto's hoor! :)

  • 05 Oktober 2021 - 20:16

    Danielle:

    Mooie foto’s!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

VIP-member
Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 36287

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: