Missie volbracht. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Missie volbracht. - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

Missie volbracht.

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

06 Oktober 2021 | Spanje, Santiago de Compostella

Sigüeiro- Santiago de Compostela, 28 km.

In Spanje is het dragen van een mondkapje in de buitenlucht sinds juni niet meer verplicht. Om meer toeristen te trekken. Toch loopt bijna iedere Spanjaard in de buitenlucht permanent met een mondkapje op. Ik zie mensen die alléén in de auto zitten en een mondkapje dragen. Je krijgt verwijtende blikken als je ongemondkapjet passeert. Kinderen die te dicht langs je dreigen te lopen, worden spoorslags door de ouders weggetrokken. Het lijkt of je melaats bent. Terwijl aan mij te zien is dat dat niet zo is en ik maar moet raden wat er zich aan ongerief allemaal achter die maskers schuilhoudt.

Toen ik vorige week in de bus mijn mondkapje naar het oordeel van een vrouwtjes passagier te lang afhad, fotografeerde ze me. Ik verwachtte op het eindpunt van Alsa bus een arrestatieteam. Maar dat viel mee. Ik zeg Spanje: kap ermee.

Vanmorgen was het mistig en voor het eerst koud. Niet meer dan 10 graden. En het was druk op de route. Niet hinderlijk maar gezellig. In de loop van de ochtend won de zon het van de mist en overal zag je pelgrims de warme veren afschudden om te eindigen in een T-shirt. Nog te warm, eigenlijk. Het was, kortom, prima weer voor een zegetocht. De meeste stappers stoppen in SdC en halen hun Compostela op. Ik ook. De twee Nederlandse vrouwen wier pad ik enkele keren kruiste, gaan door naar Muxia/Fisterra. Deed ik al eens. Nu even niet.

Ik zit weer in Hotel Mexico. Nooit ergens anders geboekt, zo vaak als ik ook in SdC ben. Net even buiten de toeristische binnenstad. De één-persoons kamers waren op en daarom lig ik nu riant. Grote badkamer met alles erop en eraan en zelfs een Bodet. Is hier heel gebruikelijk maar in NL hebben we eigenlijk geen Bodet nodig. Maar zolang je er geen last van hebt, zit’ie mij niet in de weg. Als ik dit stukje nog eens teruglees, vermoed ik dat zoiets toch geen Bodet heet.
De autocorrectie zegt dat het een Bidon is. Hou ik het daar op. Een badkamer met een Bidon, dus.

Morgen naar de pelgrimsmis. De Huiskamer der lage landen is nog steeds gesloten. Morgen wordt ook de prinswinnares bekend gemaakt van de ‘gewichtige quiz’ uitgeschreven in mijn eerste verhaaltje. Inzenden kan niet meer.

De vraag die ik mij na elke Camino stel is, komt er nog een volgende. Vier keer wist ik antwoord. Nu nog niet. Ik merk dat ik steeds zwaarder word. Nee, dat zeg ik verkeerd. Ik merk dat het steeds zwaarder wordt. Ik zal, mocht het er van komen, dan wel m’n bagage laten vervoeren. Deed dat nu ook één keer. Heb dat nu ook veel anderen zien doen(foto) Rolkoffertjes die elke dag door de Caminokoerier worden verplaatst. Mijn bagage gaat niet in een rolkoffer, dat vind ik te mutsig. Ik blijf mijn spullen meenemen in mijn kloeke rugzak. Nou lijkt het verdraaid wel alsof het al weer helemaal zeker is dat ik nog eens ga. Dat is niet zo, maar ik hou nou eenmaal van plannen en alvast vooruit organiseren.
Just in case. And no suitcase.








  • 06 Oktober 2021 - 23:14

    Kees & Jeanet:

    Gefeliciteerd Ap met het behalen van je einddoel: CdS! Je kan trots zijn op jezelf, wij zijn iniedergeval trots op jou.
    We zien je zitten, met de mooie kathedraal op de achtergrond, en zien daar ook een paar fietsers. Dat kan misschien nog wel een keer.
    Wij krijgen er nu ook zin in, om te fietsen, niet om te lopen :)
    Bedankt voor de leuke verslagen, het was weer genieten. Wij wensen je morgen een goede dag en zien je zaterdag wellicht in het Panbos.

  • 06 Oktober 2021 - 23:21

    Betsie En Wim Ermers :

    Beste @p,
    Van harte gefeliciteerd met het voltooien van je vijfde Camino. Betsie en ik hebben genoten van je verhalen, waarin je luchtig beschrijft hoe zwaar het je soms valt. Dat je aan het einde denkt: dit was dan toch de laatste keer, maar voor je een jaar verder bent, denkt vooruit nog maar een keer, op naar de 25. Wij gunnen het je en hopen het mee te mogen maken, wel op veilige afstand...
    Veel plezier nog daar en een goede reis naar huis..
    Lieve groet, Betsie en Wim

  • 06 Oktober 2021 - 23:36

    Nienke:

    he kloeke Ap. gefeliciteerd met deze geweldige prestatie.
    nog f tussendoor...volgens mij is t een Bidet...in de badkamer...
    goede terugreis en tot gauw weerziens...je bent een KANJER...
    groet. Nienke

  • 06 Oktober 2021 - 23:45

    Bouwien:

    Gefeliciteerd, je bent er! Ik had ook niet anders verwacht, maar je weet het nooit! Er kan/ kon van alles gebeuren! Muizenissen natuurlijk, het gaat gewoon goed!
    Ook ik heb met veel genoegen je verhalen gelezen! Met de mooie foto’s erbij.
    Dat lezen erover vraagt gewoon om nog een keer eentje te lopen, maar welke dan? Je kunt ook zeggen: het is goed zo!
    We doen Barcelona het volgend jaar wel samen, is ook leuk! Toch?
    Morgen: relaxen in Santiago. En vrijdag sta je weer gewoon in Nederland! Tot dan, ik kijk ernaar uit! :-))
    Liefsxxx

  • 07 Oktober 2021 - 06:39

    :●●● Marcel ●●●:

    Prachtige prestatie/foto's/verslagen!
    Gefeliciteerd.
    Best smerig trouwens; je denkt uit een bidon te drinken en het blijkt een bidet te zijn.

  • 07 Oktober 2021 - 07:13

    Ineke :

    Gefeliciteerd, je bent er! Geniet van jouw dag in Santiago. Mooie bespiegelende column. Wie weet? Het is altijd goed! Tot gauw, Ineke
    P.s. ik denk ook een bidet en ben het helemaal eens met Marcel :)))))

  • 07 Oktober 2021 - 07:30

    Danielle:

    Gefeliciteerd, je bent er!! Mijn favoriete foto is die van jou zittend op de grond. Fijne laatste dag, en goede reis morgen naar huis. Groetjes!

  • 07 Oktober 2021 - 08:48

    Je Nichtje Ina:

    Super Ap, gefeliciteerd. Je verhalen dagelijks gelezen.

  • 07 Oktober 2021 - 09:05

    Geesje:

    Geweldige prestatie. Gefeliciteerd. Fijn met je meegelezen de afgelopen periode. Goede terugreis naar huis.

  • 07 Oktober 2021 - 09:23

    Erwin:

    Gefeliciteerd met een nieuwe kaap! Op naar de volgende!

  • 07 Oktober 2021 - 09:52

    Addy En Dick:

    Ap je bent een kanjer. Je hebt het toch maar weer even volbracht! Maar ja, we hebben goed geoefend in Oostenrijk nietwaar?? Nog een paar fijne dagen en een goede terugvlucht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 36223

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: