Hola...... - Reisverslag uit Oviedo, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Hola...... - Reisverslag uit Oviedo, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

Hola......

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

30 Mei 2016 | Spanje, Oviedo

dag 1: Oviedo - Escamplero, 12 km.

Op de Camino Frances en ook op de Portuguese staan de ribbels van de Jacobsschelp in de richting die je moet lopen. Naar boven ga je rechtdoor, staan ze naar links dan sla je linksaf en...nou ja, de rest kun je zelf wel invullen.
Op de Camino Primitivo is dat niet zo. Daar loop je in tegenovergestelde richting dan de ribbels. Hoe ik dat weet? Vraag het maar aan die Spaanse dame die me vanaf haar balkon een eind het verkeerde pad op luidkeels toeriep: wrong!!!!!

Terug. De goeie route snel gevonden. Anders is dat met Hola. Als iemand je tegenkomt zegt'ie - op het platteland tenminste - hola.
In het begin stopte ik dan meteen omdat ik dacht dat er iets mis was. Veter los, rugzak vergeten, gulp open...het kan van alles zijn. Maar nee, als ze hola zeggen bedoelen ze hallo.

Anders gezegd: ik ben begonnen aan Camino nummer 3 en het is heerlijk. Bouwien bracht me gisteren naar Weeze, wat op papier Düsseldorf-Weeze heet. Ik had me aanvankelijk dan ook stellig voorgenomen naar Düsseldorf te rijden. In het kiezen van het verkeerde vliegveld als ik een Camino ga lopen heb ik een naam hoog te houden, nietwaar?

Ook nu greep de familie effectief in en maakte me nog net op tijd duidelijk dat Weeze iets voorbij Boxmeer ligt. Kan zomaar 100 km schelen. Met Ryanair naar Santander, pensionnetje en vanmorgen om 09.50 uur met de luxe touringcar - stewardess, snoepjes, tv schermpje, fris en sandwiches - in ruim twee uur naar Oviedo, mijn startpunt.

Wel eerst even langs de Cathedraal voor de 'sello' in mijn paspoort en de belofte aan de stempelaar dat ik nog eens terugkom om de Cathedraal gepast de bekijken. Ook nog even een oplaadsnoertje voor m'n IPhone aangeschaft want ik had overtuigend het snoertje van mijn oude Nokia uit 1949 in de rugzak gemikt.

In de bus luisterde ik, met door de stewardess verstrekte oortjes, naar Gina Thomson: I'll get there. En gelijk krijgt ze. Kon na stempel en snoertje rond één uur de route oppikken. Een uur sjokken door de stad en dan eindelijk de heuvels en de bergen in. Over asfaltwegen maar vooral over bonkige paden en de laatste 2 kilometer straf bergop. En regen. Kon de herberg in de verte zien liggen en dacht het nog net wel zonder m'n poncho te kunnen stellen. Dat kan ook, maar dan kom je wel drijfnat aan. Zelf weten.

De herberg is een oude school met zo'n 20 stapelbedden. Drie hoog! De sleutel, je stempel en je eten haal je in het restaurant dat je op weg naar de Hostal bent gepasseerd. Slapen voor €5,-, eten voor
€ 10,- en een IPhone snoertje voor € 25.-

Tot morgen dan maar.

  • 30 Mei 2016 - 20:56

    Bouwien:

    Je eerste verhaal alweer gemaakt; vliegveld, snoertje, schelp. het lijken wel een beetje "Arjannetjes".
    Hoppa, dure dag vandaag!!
    Ik hoop voor je dat het morgen droog is, het zag er ( net als bij ons) in Noord Spanje ook niet goed uit. Maar misschien heb je geluk en zit je ten westen van de buien. Wij zitten er nu middenin.
    Lekker gegeten?
    Hoe kom je in vredesnaam in een 3-hoog stapelbed? Maar je hebt waarschijnlijk wel een onderbed gescoord!! En dan nog 2 personen boven je, nooit gezien!
    Slaap lekker dan voor straks, en voor morgen een mooie droge dag!!
    Wandel ze.
    gr. en liefs van mij.



  • 30 Mei 2016 - 22:38

    Ineke:

    Heerlijk.... beetje jaloers dat wel..... Geniet er weer van!!
    Groetjes, buon camino :-)

  • 30 Mei 2016 - 23:09

    Arjan:

    Hé reus, Je eerste etappe in de pocket. Lijkt me erg lastig wanneer de wegbewijzering ontbreekt of onduidelijk is. Ik weet hoe het voelt als je een paar kilometer voor ~*/>" gelopen hebt.
    Trouwens, altijd fijn als de het laatste stuk stijl omhoog gaat, je ben tenslotte helemaal niet moe!
    Mooie tocht morgen!
    Groet, Arjan

  • 31 Mei 2016 - 10:05

    Erik Takken:

    Wat is nou € 25,- voor een lifeline met Bouwien en de rest van de wereld?
    Goede reis

  • 31 Mei 2016 - 12:12

    Nienke:

    Ha die Ap...

    Goed bezig!!! eten is duurder dan slapen.... maar ja logisch toch!? Bij slapen doe je niks en eten dan krijg je wat en ben je bezig......
    Heel veel succces!!!
    Goeie reis.
    Nienke

  • 31 Mei 2016 - 12:14

    Nienke:

    Oh ja... dat vrouwtje op de foto.... Oud? Jong? kwam geen geluid meer uit?!


  • 03 Juni 2016 - 18:37

    Ap 0343597454 Folgerts:

    Even de vragen in de reacties behandelen:
    Bouwien: ik heb een goeie conditie dus in een bovenbed van drie hoog klunen, is geen enkel probleem maar ik kan ook heel goed omgaan met een onderbed zoals die nacht. Had trouwens geen bovenburen. De pelgrimsmaaltijden zijn over het algemeen goed. Je verbaast je hoe ze voor rond een tientje zulke mooie dingen op tafel kunnen zetten. Donderdagavond was het tegenovergestelde. Ook toen heb ik me verbaasd hoe ze zulke eenvoudige gerechten zo kunnen vernaggelen. Alleen twee gebakken eitjes en een flinke dot verse sla met tomaten kwamen bij mij in de gunst.

    Erik: ik had het dubbele ook betaald hoewel ik dat vooraf niet tegen de verkoper heb gemeld. Het snoertje is mijn live-line met iedereen.

    Nienke: het vrouwtje is van het stille tiep. Die bestaan. In Spanje in Cap Finisterre. Ze gaf me stilzwijgend in alles gelijk en een dame, zeker als ze er zo uitziet, vraag je niet haar leeftijd.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 253
Totaal aantal bezoekers 36181

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: