De dageraad op m’n hielen. - Reisverslag uit Llanes, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu De dageraad op m’n hielen. - Reisverslag uit Llanes, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

De dageraad op m’n hielen.

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

27 September 2021 | Spanje, Llanes

Puertas Vidiago- Nueva de Llanes, 30 km.

Ontbijten in hotels doen ze hier vaak laat. Voor mij tenminste te laat. Om 09.00 uur heb ik al een flink stuk Camino achter me. Dat het seizoen op z’n einde loopt, helpt ook al niet. Recepties zijn ‘s nachts onbezet en openen de volgende dag ook laat. Vandaag ben ik zelfs de enige gast in hotel San Jorge in Nueve de Llanes. Ontbijten sla ik dus meestal over. En eerlijk gezegd, mis je aan een Spaans ontbijtje niet bar veel. Ze zetten wel, als ik dat wil, een zakje met een broodje en wat jammetjes klaar. Naast een thermoskan koffie die er al vanaf 23.00 uur staat. Zulke koffie dus. Het broodje neem ik mee. Ik vind er in de loop van de dag wel een afnemer voor in een wei, een stal, een ren of een hok.

En dus stap ik om half zeven het restant van de nacht in. Op de hielen gezeten door de dageraad en ik ben altijd de verliezer. Geen ontbijt, geen probleem. Het wemelt hier van de ontbijtrestaurantjes waar je naar hartelust jouw voorkeur kunt aanwijzen. En verse jus en vooral verse koffie.

Het blijft hier lang stil op de binnenwegen. Het lijkt wel of dit land massaal uitslaapt. In de buurt van een grotere stad ontstaat wat reuring. Camino wandelaars kom ik ook zelden tegen. Ook einde seizoen, zeker. Zelfs geen neppelgrims die met heuptasjes om en op gympen, per bus van en naar de route worden vervoerd.

Las je nou neppel-grims? Ik had het over nep-pelgrims. Wel blijven opletten, hè. Straks denk je ook nog te lezen dat ik in Santiago de Compostela aan het einde van mijn trip wel toe ben aan een massagebed. O, die had je wel goed: massage-bed.

Ik ben inmiddels aangekomen in Asturië aan wiens 8e eeuwse koning Alphons we de Cathedraal in SdC hebben te danken.
Koekel maar eens.

Aan het einde van de dag trof ik toch nog twee pelgrimerende Belgische dames. Het waren zussen en ze hadden besloten hun eerste Camino te gaan lopen: de Primitivo. In het najaar. Dat wordt moeilijk voor de dames, dacht ik maar dat heb ik ze niet gezegd. Ze zullen mijn raad niet nodig hebben en ze zullen me daar ook niet tegenkomen en ik hoop ook niet zichzelf.

Bon Camino e suerte!

  • 27 September 2021 - 19:39

    Geesje:

    mooi op tijd starten dus in de ochtend. Hoeveel km maak je ongeveer op een dag? Mooi wandelweer ondertussen? Succes.

  • 27 September 2021 - 19:49

    Bouwien:

    Had ik mijn verhaal klaar en shit: weg.
    Je zet er niet bij hoeveel km. je elke dag hebt gelopen.
    Leuke foto’s.
    Lachen om je woordspeling.
    Ik zou maar voor een massa- gebed gaan in de kathedraal. Interessant toch, met het zwiepen van het vat.
    De dieren in de wei treffen het en je kunt nog even tegen iemand praten! Ze verstaan alles!!
    Weer een mooie tocht wens ik je voor morgen. Hoop dat het droog blijft: hier niet.
    Lekker eten, slapen en weer op pad! :-)))
    Liefs

  • 27 September 2021 - 21:52

    Ineke:

    Half zeven, wat goed.
    Dat is wel even anders, zo'n rustige Camino, denk ik.
    Fijn om af en toe toch ook nog mede-pelgrims te treffen :)
    Mooie dag weer morgen, welterusten!
    Ineke

  • 27 September 2021 - 21:54

    Ineke:

    30 km!!!
    Tjonge..

  • 27 September 2021 - 21:59

    Danielle:

    Leuk verhaal weer. Succes morgen!

  • 28 September 2021 - 09:07

    Ria:

    Leuk gevonden die neppel-grims. Die houden we erin!:-)

  • 28 September 2021 - 17:10

    Nienke:

    Beste Ap,
    Ook ik bewonder je woordspelingen.... knap hoor ..k heb er ook nog een..
    Iemand had z,n zeilboot genoemd: "uitzonderlijk"..... wat was zijn beroep?
    Een nadenkertje.....
    veel plezier.
    groet, Nienke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

VIP-member
Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 127
Totaal aantal bezoekers 36282

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: