De oversteek. - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu De oversteek. - Reisverslag uit Gijón, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

De oversteek.

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

01 Oktober 2021 | Spanje, Gijón

Villavisiosa - Gijon, 28 km.

Ik lig bijna met m’n voeten in de baai van Gijon. Bovendien zetel ik op loopafstand van mijn Alsa bus naar A Coruña. Morgen is m’n reisdag tussen de twee Camino’s. Zondag de eerste etappe van de Camino Inglese. In de Middeleeuwen arriveerden daar de Engelsen voor hun pelgrimstocht naar Santiago de Compostela.

Gijon is de grootste stad van Asturië met een rijke geschiedenis, z’n indrukwekkende baai en een te nieuwe binnenstad met dank aan Franco die de boel platgooide omdat Gijon dwarslag in zijn grootheidswaanzin in de jaren dertig.

Het is vandaag het eindpunt van m’n eerste missie. Met het volbrengen van deze 212 km heb ik bijna 700 km van de Del Norte bijgeschreven.
Nog 125 km te gaan?

Minister Hugo, las ik, was erg tevreden over de eerste week van de regeling met de Coronapas.
‘Onder de streep is het heel goed gegaan en het gros van de mensen heeft geen moeite met de pas’, wist hij.

Ik heb vandaag twee passen moeten afwerken, Hugo, en ik zat qua ademnood heel vaak bóven de streep. Twee keer zo’n 400 meter moeten klimmen vanaf, zeg maar gerust zeeniveau, is geen kattepis. Of is het kattenpis, nieuwe spelling? Hoe dan ook, alles is een kwestie van perspectief en vanuit welk vertrekpunt je redeneert. Mijn vertrekpunt was Villaviosa in het donker om 06.30 uur. Dan kon niet anders want ik had 28 km te verwerken.

En ook vandaag kon ik lekker doorstappen en werd ik niet opgehouden door gezellige dorpjes en uitnodigende barretjes, terrasjes en kroegjes want alles was totaal uitgestorven. Op 3.7 km voor het eindpunt trof ik het eerste barretje.
Ik werd meteen grootgebruiker.

Ondanks de verwachting dat het vandaag in de middag zou gaan regenen, bleef het droog. Bij het binnengaan van Gijon was het hier 28 graden. Daar doen we in NL drie dagen over, of overdrijf ik nou. De komende dagen ziet het er minder goed uit. Morgen plensbuien, maar dan zit ik in de bus, en zondag e.v regen en af en toe kans op zon.

Ik laat het komen zoals het komt. Heb ook geen keus en wel een poncho en een paraplu. Het is voorbestemd, zeggen mensen dan, maar diezelfde mensen kijken wel eerst links en rechts voor ze oversteken. Ik bereid me dus liever goed voor.
Morgen voor mij de oversteek van Gijon naar A Coruna (Ferrol) waar 119,3 kakelverse kilometers voor mij klaarliggen.
Blijf aan de lijn!



  • 01 Oktober 2021 - 21:46

    Jeanet:

    Laat ik vanavond eens eerder zijn dan Bouwien :). Zo heerlijk om je verhalen, liggend op de bank, te lezen. Petje af hoor, 28 km in je ééntje, berg op en berg af en geen leuke stopplekken. Je bent een bikkel! Morgen lekker in de bus , met regen wel zo fijn.

  • 01 Oktober 2021 - 22:34

    Bouwien:

    Nou, het eerste deel volbracht! Proficiat! Nu deel 2, maar eerst een dag rust in de bus.
    Een pittig deel was dit dus wel! Je hebt het gedaan en die laatste 119.3 is dan misschien een makkie, ik ben benieuwd!
    In ieder geval succes, je kunt het!!! Liefs xxx

    Ja, Jeanet. Jij was eerder.
    Ik had verplichtingen elders:-))
    Heerlijk gegeten bij Appie en Moon, een interview door Jan en daarna een spelletje , Rummikup, lang geleden gespeeld. Ik weet niet eens hoe je het schrijft.
    Niet gewonnen: Lauren wel!



  • 01 Oktober 2021 - 22:42

    Bouwien:

    Ik heb de foto’ s nu bekeken.
    Mooi!
    Wat hoog en een mooi uitzicht!
    Ja en dan te bedenken dat jij dat stuk hebt gelopen!! Ik wil er wel een smiley (in mijn handen klappen ) bij doen, maar dan gaat een deel van mijn tekst weg! Ik klap nu even in mijn handen, zie je en hoor je dat?
    Xxx

  • 02 Oktober 2021 - 07:17

    Danielle:

    Fijne rust-& reisdav vandaag!

  • 02 Oktober 2021 - 10:06

    Ineke:

    Goede reisdag vandaag!
    Ik ben op reis van Nijmegen naar huis :)
    Jou ook niet onbekend van vele wandelkilometers en feestelijke aankomsten.
    Vandaag weinig gladiolen, alhoewel ik er op de markt wat zie staan.
    Op naar de volgende 119!

  • 02 Oktober 2021 - 15:02

    ::: Marcel :::

    Petje af en zet 'm op!

  • 02 Oktober 2021 - 16:09

    Marion :

    Ha, ha tekst foto's en verhaal Superleuk! Hoop dat je lekker zit in die Alsa bus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 36280

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: