waarismijnrugzak.nl - Reisverslag uit Ribadesella, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu waarismijnrugzak.nl - Reisverslag uit Ribadesella, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

waarismijnrugzak.nl

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

28 September 2021 | Spanje, Ribadesella

Nueva de Llanes - Ribadessella, 14 km.

Voor -pak weg- half negen ‘s ochtends zie je op het originele Camino pad niks. Pikkedonker. (of is dat nu ook pikkendonker? nieuwe spelling?)
Hoe dan ook, je ziet geen hand voor ogen. Nu vind ik het so-wie-so al een heel slecht idee te wandelen met een hand voor je ogen ook al zie je die dan misschien wel. Maar in het donker….en een hand voor ogen: onverantwoord.

Als ik dus vroeg start - etappe rond 25k en meer - loop ik op de provinciale weg tot het licht wordt. Die weg is meestal niet ver uit de buurt. ‘Tot het licht wordt’ slaat overigens niet op het gewicht van mijn rugzak. Die lijkt alleen maar zwaarder te worden. En dan heb ik nog niet eens m’n 1300-grams slaapzak mee.

Vandaag een korte etappe, later starten en meteen op de goeie route. Die was prachtig, mooie vergezichten op bergen en zee, boeren weggetjes, fruitbomen, bedrijfjes, veel vee in de wei maar weinig dorpjes. Wat al als uitspanning zou kunnen worden betiteld, is gesloten. Koffie op m’n eindbestemming deze keer. Luxeprobleem, lijkt me. Verder water en een KitKat die ik in m’n ontbijtbuideltje aantrof. Het brood had ik al gevoerd aan een koppel kippen, twee ezels, enkele paarden en wat koeien. Ja,ja….eerlijk delen.

Na elke gelopen etappe probeer je in het volgende hotel zoveel mogelijk vitale kledingstukken te wassen: ondergoed, hemd en sokken. Met een beetje geluk is dat de volgende dag droog maar lang niet altijd. Mee in een plastic tasje dan maar. Soms biedt de föhn, indien aanwezig, enige uitkomst. De grote spullen, vest, wandelbroek, pulli etc. schieten er bij in. Slaap je in herbergen dan heb je nog wel eens een wasmachine en droger tot je beschikking. En ik elk geval een weitje waar je het spul kunt drogen in de zon of aan de wind.

Voordeel van het hotelsysteem is dat als de rugzak even uit je zicht raakt je de app. waarismijnrugzak.nl niet hoeft aan te schaffen. Je gaat gewoon op de lucht af. Het is bovendien de reden dat ik op de terugvlucht het ding als ruimbagage laat vervoeren. Jammer voor de hash- en explosievenhonden. ‘t Is een afweging van belangen.

Ik heb vandaag uitgebreid geluncht in best een aardig restaurant. Op aanwijzing van de hotelbaas. De vier gerechten met kalfsvlees waaruit ik graag had gekozen, hadden ze niet meer. Kan gebeuren Ik had vanaf het terras uitzicht op de menukaart, van het tegenoverliggende restaurant. En raad eens waar ik straks eet?

  • 28 September 2021 - 19:50

    Bouwien:

    Je hebt weleens mensen die echt naar hun rugzak zoeken terwijl die op hun rug hangt. Paniek!!! Echt meegemaakt!
    Lachen daarna!
    Bij jou schijnt dit anders te zijn, maar dat zal ook wel weer meevallen!
    Klein stukkie voor jou vandaag! Voor mij is dit nog wel weer een hele tippel.
    Nou, ik denk dat je aan de overkant gaat eten! “Bij de buren is het gras altijd groener”.
    Eet smakelijk in ieder geval, ik heb het net op: aard. snijbonen en een bal. Moest van Sonja!! Was best wel lekker.:-))
    Weer een goeie wandeldag morgen, ik ben naar Stadskanaal, ook leuk!.
    Liefsxxxx

  • 28 September 2021 - 20:09

    Erwin:

    Die verslagen van Ap en Bouwien zijn altijd erg leuk. Van mij mogen die van Bouwien best wat uitgebreider, hoor!

  • 28 September 2021 - 20:31

    Jeanet:

    Goed idee Erwin: A&B samen een boek!

  • 29 September 2021 - 07:38

    Danielle:

    Door de titel was ik bang dat je rugzak kwijt was. Ik dacht nog: hoe kan dat nou?! Maar het bleek toch anders ;)

  • 29 September 2021 - 09:03

    Ineke:

    Ja, ik schrok ook al. En ik dacht "hoe dan?". Maar het viel mee!
    Eindelijk een wat kortere etappe, das ook wel 'ns fijn!
    Ik was een keer m'n stokken kwijt. Tot iemand vroeg "en de stokken die aan je rugzak hangen, die zijn het niet?".
    Die waren het natuurlijk wel.
    Zo kun je heel blij zijn met iets wat je eigenlijk niet kwijt was :)
    Goeie wandeling vandaag!
    Hier valt het met bakken uit de hemel.... :(

  • 29 September 2021 - 09:23

    Anouk:

    Ik geniet tijdens m’n ontbijt van je verhaaltjes Opa! Fijne wandeldag vandaag, ik kijk weer uit naar morgenochtend ;)

  • 29 September 2021 - 11:12

    Bertha:


    Hol,Ap, ik hoop dat mien bericht wel aankomt, iik heb gain idee of s doe lezen hes wat ik schreef,mor het gait goud he tot nou , ik vien dien verhoal prachtig, mos schriever worn ik wens die nog veul mooie wandel? doagn tou en ik prebaier wel weer of het lukn wiln groetjes van ons

  • 29 September 2021 - 17:18

    Ria:

    Weer hartelijk gelachen, Ap! Je stukje voorgelezen aan Jan, dus die geniet ook mee!

  • 30 September 2021 - 22:38

    Bouwien:

    Prachtige foto’s , vooral die ene die in Nederland kansloos is. Ik moest nog goed kijken ook :-))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 144
Totaal aantal bezoekers 36212

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: