Guggenheim kan wachten. - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Guggenheim kan wachten. - Reisverslag uit Bilbao, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

Guggenheim kan wachten.

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

15 Mei 2019 | Spanje, Bilbao

Amsterdam - Bilbao 1400 km ( buiten mededinging )
Vanmorgen vertrok een niet geheel toevallig samengestelde combinatie van 108 kilo van Wijk bij Duurstede naar Spanje. Ter pelgrimage. Het gewicht bestond uit een goedgevulde rugzak, een passende wandel outfit en - het grootste deel - ik. De exacte onderlinge verdeling van dat gewicht is een familiegeheim. Maar als ik er de komende 650 km zo’n 8 kilo afstap ben ik dik (...huh?) tevreden.

Bouwien bracht me ( zie bewijsstuk 1 ) naar Driebergen en al treinend en vliegend bereikte ik comfortabel Bilbao in Baskenland. Camino te voet nr.4 hangt in de lucht. Ik loop die, menselijkerwijs gesproken en als alles meezit, op driekwart van m’n leven. Tik ik de 100 aan dan? Was het wel van plan. Mooi streven, lijkt me zo. En dan is het wel mooi geweest. Toch sta je vreemd te kijken als er op je 100ste verjaardag - terwijl je net een vogelnestje maakt in één van je platanen - twee mannen in witte jassen met een spuit onopvallend in zo’n ziekenhuis kotsbakje de tuin inlopen. ‘ ‘Zo, meneer Folgerts, het is zover dus. Loopt u maar even mee. Waar wilt u hem hebben?’

Pension Don Claudio ligt ver buiten het centrum van Bilbao. Was er echter vroeg genoeg zodat ik m’n startstempel kon halen in Catedral Santiago Bilbao. Maar al met al schoot Guggenheim erbij in. Dit weergaloze museum verdient meer dan even een kijkje in het voorbijgaan. Na Barcelona in oktober wordt dit onze volgende stedentrip. Zijn wij er ook een keer uit.

Ik at vanavond in zo’n eetcafé met hard pratende mannen waar ook nog vier televisies gelijktijdig aanstaan op verschillende zenders. Het geluid uit want anders is de radio niet te horen. Ik wou dat ik dit zelf had verzonnen.
Ik at hapjes. Pinxtos heet dat hier. Overal anders heten ze tapas maar niet in Baskenland. Als je, zoals ik, niet te laat naar bed wilt en nog een beetje radio 1 op je Ipad wilt luisteren, ben je aangewezen op hapjes. Echt eten doen ze hier laat. Voor mij komt die luxe pas in Santiago de Compostela.
Morgen gaat het gas er op.
Let the games begin!

  • 15 Mei 2019 - 18:24

    Bouwien:

    Zo, het begin is er!
    Een goede start morgen, loop jezelf niet voorbij, ik bedoel dus: rustig aan:-). Liefs van mij!

  • 15 Mei 2019 - 19:12

    Kees En Jeanet:

    We hebben er ook weer zin in Ap! Lekker de komende drie weken een dagelijks verslag, wij zijn er klaar voor. Ap heel veel wandelplezier!

  • 15 Mei 2019 - 19:42

    Ineke:

    Gezellig weer, ik verheug me op de verslagen :-)
    Succes morgen met etappe 1!!
    Groetjes uit Brouwhuis!

  • 16 Mei 2019 - 05:16

    Ina:

    Veel wandelplezier Ap.

  • 16 Mei 2019 - 06:33

    Nienke Lettinga Uit Maarn:

    ha die Ap. gezellig je reisverslagen weer te lezen.
    zet m op...

  • 16 Mei 2019 - 08:14

    Hans Heinhuis:

    Beste Ap, Ik was weer zeer verrast nu reeds je eerste verslag te mogen ontvangen. Je bent zo enthousiast over het museum Guggenheim en over de stad Bilbao, dat ik eveneens erover ga denken om deze stad eens te gaan bezoeken. Jouw gewicht is ca. 100 kg, als ik dat tenminste heb kunnen opmaken uit je verhaal. Gisteren moest ik mijzelf wegen voor een controle, en toen bleek, dat ik 84 kg. weeg, terwijl ik dacht, dat mijn gewicht hoogstens 79 kg is. Op mijn paspoort staat dat ik 184 cm meet, maar gisteren bleek, dat mijn lengte nu staat op 177 cm!!, waarmee dus is bewezen, dat ik ook begin te krimpen. Wanneer ik elke avond of morgen aan een balk ga hangen, kan ik misschien hiermee voorkomen, dat ik nog verder in elkaar zak.
    Ap, ik wens je voor vandaag een mooie wandeling toe met hopelijk veel mooi weer.

    h.gr. Hans

  • 16 Mei 2019 - 11:21

    Nicole:

    Heel veel plezier en succes weer Ap! We volgen je vanaf hier ☺

  • 17 Mei 2019 - 12:37

    Marion Vogel:

    Ap, te deseo mucha suerte en el Camino y me alegro de las historias!
    Marion

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 354
Totaal aantal bezoekers 36207

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: