't Is ietsje meer, mag dat? - Reisverslag uit Porto, Portugal van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu 't Is ietsje meer, mag dat? - Reisverslag uit Porto, Portugal van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

't Is ietsje meer, mag dat?

Door: ap

Blijf op de hoogte en volg Ap

26 Mei 2015 | Portugal, Porto

Dag 1: Porto - S.Pedro de Rates 38 km

Volgens het boekje Camino Portugués van de Brit John Brierley kun je, om de Camino aan te vangen of te vervolgen, Porto via verschillende routes verlaten. Ik zie daar het nut niet van in. Kost veel tijd, schiet niet op en demotiveert.
Ik heb dus maar êén route gekozen. Daarvoor kwam ik om 06.00 uur m'n bed uit.Het was al licht. Ik was de eerste.

Om via de kustroute langs de Atlantische Oceaan te kunnen beginnen, er naar toe lopen is door een ochtend stad geen beginnen aan, heb je alles bij elkaar zo'n uurtje aan metrotijd nodig. Met alle tijd nodig voor de ochtend rituelen meldde ik me om 07.30 uur op de boulevard.

Maar dan heb je ook wat. De trip tot Vila do Condo zou best eens het mooiste stuk van deze Camino kunnen worden. Over een afstand van ruim 20 km loop je over een prachtige boulevard gevold door een brede houten vlonder door de duinen. Als maat heb je steeds de Atlantische Oceaan aan je linkerzijde. Tuurlijk, zo'n vlonder zal betaald zijn uit Europees projectbudget voor toeristische ontwikkeling van Portugal maar dan loop je wel zo'n vier uur over je eigen planken. Heerlijk.

Maar daarna is het genieten ook wel over voor vandaag. Slechte bebording en bepijling, troosteloze wijken en woningen en weinig voorzieningen. Dat bleek wel toen ik besloot het volgende Camino vriendelijke Hotel te nemen voor de nacht. Gedurende de route had het zich met opvallend vriendelijke en wervende borden onder de aandacht van de wandelaars gebracht. Doen dus. Vol dus. Vol? Caminohotel? Het aantal geparkeerde autos's duidde niet op wandelaars.

De hoteleigenaar belde met een bevriend Hotel in het dorp. Dat dan weer wel, gelukkig. Ook vol. Inmiddels had ik er 34 snoeihete kilometers op zitten. Zo kon het eigenlijk wel weer. Hij was zo vriendelijk Casa do Mattos in het volgende dorp - + 4 km - te bellen. Raak.

Mevrouw lDa Mattos iep met mij alle bedden van haar Casa langs om er êén te vinden die lang genoeg was voor mij om er in te passen. Ik had met een twijfelaar van 1.50 m al genoegen genomen maar ze was nogal vasthoudend. Uit haar opmerkingen maakte ik op dat wij - wie dat precies zijn weet ik niet maar ik val eronder- zo lang zijn. Ze liet niet blijken dat ze dat niet prettig vond. Maar ik had wel iets anders aan m'n voeten.

Alleen reizen en uit eten gaan op terrassen heeft ook voordelen. Die man die altijd langs komt met zo'n bos losse rozen waarbij alle mannen op het terras net even iets van de grond moeten oprapen of nodig even op hun telefoontje moeten kijken, die man slaat mij consequent over met z'n rozen.
Maar dat is eigenlijk wel het enige voordeel van alleen eten..

  • 26 Mei 2015 - 22:28

    Danielle:

    Leuke selfie!

  • 27 Mei 2015 - 06:48

    Ina:

    Zo Ap, kop is d'r dus of. Hail veul plezair wenst veur de volgende.

  • 27 Mei 2015 - 07:40

    Ineke:

    Een dag met ups en downs dus.... Hopelijk heb je goed geslapen! Veel succes vandaag weer, het is hier bijna 8 uur, jij bent vast alweer onderweg! Hier ook een zonnetje maar niet snoeiheet ;-)

  • 27 Mei 2015 - 07:41

    Ineke:

    En leuk de foto's, gelijk beeld bij de verhalen!

  • 27 Mei 2015 - 09:17

    Bouwien:

    Ik ben benieuwd hoe de volgende etappes gaan wat betreft landschap en voorzieningen!
    Wel aardig dat ze wel meedenken, ze hadden ook nee kunnen zeggen en verder niets.
    Hebben ze daar ook vuurtorens langs de kust?
    Wij wel, vandaag lekker op de fiets, gaat ietsje sneller, maar qua afstand ongeveer gelijk met jouw afstand van gisteren en eergisteren!
    Lekker warm dus, ruik je je superhemd nog niet?
    Wandel ze weer vandaag, zijn er wel meer wandelaars, zoals op de Camino van het vorig jaar?
    Kus,
    Van mij

  • 27 Mei 2015 - 13:05

    Marcel:

    Heb jij een superhemd? Kun je daar mee vliegen..?

  • 27 Mei 2015 - 17:38

    Erwin:

    Ik neem aan dat de de giro wel gewoon volgt? Lekker met de benen omhoog de finales zien!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 36228

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: