Naar het einde van de wereld........ - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Naar het einde van de wereld........ - Reisverslag uit Negreira, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

Naar het einde van de wereld........

Door: Ap

Blijf op de hoogte en volg Ap

03 Juni 2015 | Spanje, Negreira

Dag 9, Santiago de Compostella - Negreira + 23 = 265 km

Zonder noemenswaardige nadelige bijwerkingen ben ik de laatste dagen van massale Albergues overgegaan naar hotelletjes. Ik dacht dat het me meer moeite zou kosten om een bovenbed ik een slaapzaal met snurkende en rochelende mensen te ruilen voor een stille éénpersoons kamer. Maar een mens groeit in moeilijke omstandigheden zomaar boven zichzelf uit. Dat zie je maar.

Zo'n hotelletje hier kost naar Nederlandse maatstaven weinig. Ik had er al één voor € 18.- en vandaag kost de kamer het wereldbedrag van € 35.- . Inclusief tweepersoonsbed, uitstekend sanitair en morgen om 06.30 uur al een ontbijt. Goed vóór verkennen van je route in de gids en goed om je heen kijken in de dorpjes is wel een vereiste want het aanbod is matig.

Ik zit nu in Negreira en dat ligt prachtig in de Spaanse heuvels. Waarom ik eigenlijk altijd dacht dat het landschap ten westen van Santiago gewoon vlak is, weet ik niet. Ik dacht zelfs: 90 km?....beetje doorstappen: twee dagen. Ik elke Caminogids had ik kunnen zien dat het net even en slagje anders was. Sinds vanmorgen 06.15 uur weet ik dat ook. Morgen komt er dag van ruim 32 km voor ik een geschikt hotelletje tref. Mooi vooruitzicht.

De Cathedraal van ScC staat in de steigers. Niet vanwege een verbouwing maar om het bijna gitzwarte steen te poetsen. Vuil van honderden jaren - hoewel ik denk dat uitlaatgassen en industrialisatie van de laatste honderd jaar zo al goed zijn voor een halve centimeter - wordt eraf gezandstraald. Ik nam me voor - en ik zeg niet omdat ik nog een Camino loop maar ik zeg ook niet dat ik dat niet doe - om terug te gaan als het ding weer staat te glimmen. Moet een indrukwekkend gezicht zijn want dat is het nu al met één toren die aangepakt is door de plaatselijke Cemsto.

Het weer is inmiddels wat vriendelijker voor stappers. Vanochtend zelfs fris tegen regen aan. Dat ging bij nader inzien niet door. Ook bij minder hoge temperaturen verlies je veel vocht. Zeker bergop. Boven kun je me uitwringen. Naast vocht verlies je ook veel zout en ook je suikerspiegel moet je in de gaten houden. Veel drinken dus.
's Middags werk ik om het zout op peil te houden bovendien en zak chips naar binnen. Das even doorbijten maar ik ben een doorzetter. Nog een geluk dat ik het ook lekker vind. Voor het suikergehalte, witte wijn staat daarom bekend, neem ik 's avonds in elk geval een half karafje witte wijn. Meestal een hele fles: met je gezondheid moet je niet sollen.

Toen ik vorig jaar de Camino Francès liep, ben ik zo'n 8 kilo afgevallen. De afstand toen was 800 km. Nu is dat hooguit 400 km. Ik heb het gevoel dat de afvalfase vooral in de tweede 400 km zat. Ik denk dat niet alleen, ik sta ook wel eens voor de spiegel. Die is nog lang niet mijn vriend.

Nog twee dagtochten tot het einde van de wereld.

  • 03 Juni 2015 - 22:21

    Erik Takken:

    Tjonge zo vaak als jij in SdC komt. Als ik het zo inschat zal het ook wel niet je laatste Camino zijn. Misschien appartementje aanschaffen daar?
    Veel plezier nog.
    Groeten Erik

  • 03 Juni 2015 - 23:02

    Bouwien:

    Dat stuk in 2 dagen lopen is ook te gek, al zou het vlak zijn.
    Je bent daar nu, geniet er dan van.
    Als je weer thuis bent is alles weer zo gewoon!!
    Nee Eric, geen appartementje in SdC, ik tenminste niet!
    Ik zou allang hotelletjes hebben genomen, voor die paar centen meer…
    Arjan heeft er volgens mij ook wel een beetje moeite mee!
    Ik zal het er vrijdag met Marjon over hebben.
    Dus… volgende week woensdag! ik had al op maandag met Patricia iets geregeld, maar vanavond dus naar woensdag verplaatst. Ze doet een deel van mijn uren.
    Vandaag na het werk een kaart+een Bol.Com cadeaukaart naar Leusden gebracht, jarige collega.
    Ze woont in een nieuwe woonwijk, niet bekend op mijn TomTom. Hij stuurde me overal naar toe, maar na flink omrijden er toch gekomen. Ook de terugreis idem, was wel iets makkelijker.
    Ze vond het leuk dat ik "even" langskwam, zodoende pas om 8 uur thuis, en pizza gegeten.
    Nu naar bed, ik heb Herma op 9 uur gezet, ik ben zo vaak wakker 's nachts en val dan tegen de ochtend als ik eruit moet weer in slaap.
    Tot morgen,
    liefs van mij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 36226

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: