Nog één keer dan maar.... - Reisverslag uit Olveiroa, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Nog één keer dan maar.... - Reisverslag uit Olveiroa, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

Nog één keer dan maar....

Door: Ap

Blijf op de hoogte en volg Ap

04 Juni 2015 | Spanje, Olveiroa

Dag 10, Negreiro - Olveiroa + 33 = 298 km.

't Was niet eens vrijwillig. Liever had ik weer een kamertje voor mezelf gehad. Maar het was vandaag weer eens ouderwets heet - 28 graden weinig wind - en veel klimmen en dalen. Wat veel is? We hebben vandaag 550 hoogtemeters weggetrapt. Totaal 2.7 kilometer.
Zo kan die wel weer. Ik wil een bed.

Vanaf de koffie liep ik samen met Klaus, een Duitser uit Saarbrücken. Schoot al kletsend lekker op. Rond een uur of drie werd het stil aan de overkant. Ik was het al. Stilzwijgend kwamen we overeen dat we de volgende Albergue als rustplaats zouden kiezen. Single rooms in het pensiongedeelte waren er allang niet meer. Dan maar weer met tien man op de kamer. Onder een boom op een matras had ik ook geaccepteerd. Tamelijk uitgewoond.

Heb ik dus een akelige dag gehad? Echt niet! Integendeel. De omgeving hier is meer dan prachtig. Ik heb zelden zo'n mooi groen en kleurrijk landschap gezien en geroken. Van drukte geen sprake. Dorpjes die in je achtertuin passen, een rijkdom aan bloemen in het wild en honden die nu eens niet blaffen maar gewoon lui blijven liggen.

Morgen begin ik aan de laatste etappe van deze Camino. Of eigenlijk zijn het er twee. Die van Porto naar Santiago. En die van Santiago naar Cabo Fisterra. Ik kom dus aan op vrijdagmiddag. Voor de zekerheid heb ik de waardin van de Albergue waar ik nu ben alvast een hotelkamer voor me laten reserveren. Met dit mooie weer zou het zo maar eens heel druk kunnen worden aan het einde van de wereld. Want wie wil daar nu niet naar toe.

Extra attractie is dat we morgenavond met elkaar de bloedrode zon gratis in de Atlatische Oceaan zien zinken. Joop van den Ende (van de wereld) zou daar zo al een tientje of 5 per plek voor vragen.

Zaterdagmorgen loop ik, zonder rugzak, nog 7 km heen en terug naar de vuurtoren. Gooi symbolisch een kledingstuk in de zee, pik m'n rugzak bij het hotel op en keer per bus terug naar Santiago. Zondag naar de Pelgrimsmis met het slingeren van de Botafumeiro (het wierookvat) en een beetje de toerist uithangen.

Toen ik eergisteren Santiago uitliep en achter me liet, gaf dat een verkeerd gevoel. Je loopt naar SdC toe en niet ervan af. Onzin natuurlijk, maar zo voel ik het. Zal in voorkomende gevallen iemand dan ook adviseren vanaf SdC met de bus naar Cabo Fisterra te gaan en de route terug te lopen. Dat houdt wel in dat je dan niet je Compostella in Finisterre krijgt als bewijs dat je daar naar toe bent gelopen.
Dat wil niemand missen en daarom zal geen hond m'n advies opvolgen. Ik ook niet.

  • 04 Juni 2015 - 20:59

    Bouwien:

    Nog 1 dag!
    En dan de rest tot woensdag vol zien te plannen!
    Ik zou nog gewoon wat rondjes lopen!
    Heb je Mexico ook al geboekt, waarschijnlijk wel, dat is lux als je daar bent!
    Even wennen!
    morgen zit ik met Marjon bij De Engel met nog zoveel mensen meer op het terras, denk ik.
    Ik zit nu ook buiten, de eerste avond dat het kan en het is toch al bijna 9 uur!
    Succes met je laatste trip, op naar de kust.
    Ik heb zo'n idee dat dit mooi is!
    Ik hoor het wel!
    Ik heb de tuin al voor een deel leeg gehaald. Planten staan in emmers in de schaduw, moet
    Moet kunnen, hebben we de vorige keer ook gedaan!
    Hoop dat je goed slaapt in je onderbed, tot morgen!
    Liefs van mij!

  • 05 Juni 2015 - 07:27

    Marcel:

    Goed gedaan hoor! Wat een belevenis weer.

  • 05 Juni 2015 - 07:48

    Ineke:

    Mooie aanvulling op de route!
    Geniet van het laatste stukje en de vuurtorenwandeling :-)
    En die bloedrode zon klinkt ook goed. Dat zou vandaag hier ook wel ns kunnen zijn. Maar dan in de Noordzee..
    Wandelze!!!

  • 05 Juni 2015 - 08:59

    Ina:

    Elke keer leuk om je dagelijkse verhaal te lezen. Fijne dag vandaag.

  • 05 Juni 2015 - 09:57

    Marion:

    Ja, jammer als het straks weer over is, zal de humor missen 's morgens vroeg...weer suerte

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 346
Totaal aantal bezoekers 36224

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: