Weren, kleren, smeren…… - Reisverslag uit Pontevedra, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Weren, kleren, smeren…… - Reisverslag uit Pontevedra, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Weren, kleren, smeren……

Door: Ap

Blijf op de hoogte en volg Ap

29 Mei 2024 | Spanje, Pontevedra

Vigo - Pontevedra, 27 ( 8)

‘U heeft zonneschade’, zei de dermatoloog. Hij had verder geen onderzoek nodig. De diagnose was na één blik gesteld. Ik kwam bij hem voor een vlek op een plek in m’n nek. ‘Twee keer daags die nekplekken ruim insmeren dan wordt het minder maar het gaat nooit meer over’. Ouderdom. Na het weg diepvriezen van wat ongerief op m’n wang stak hij van de zonneschade-wal.’U heeft er ruim zeventig jaar over gedaan om die huidschade te ontwikkelen. Dat gebeurt bij sommige mensen. Als u er niks aan doet, ontwikkelt u huidkanker in het gezicht’. Hij liet wat foto’s zien en de meeste mensen waren er niet op voorruit gegaan.

Ik kreeg twee smeersels.’Deze moet u twee keer daags zes weken gebruiken op de plekken die ik heb aangegeven op de tekening. Dat kan pijnlijk zijn want het doodt de zieke huidcellen en neemt ook nog wat gezonde mee. Daarna gaat de herstelzalf erop. Na de eerste zalf zal uw gezicht er nogal aangetast uitzien. Dat gaat na een paar weken meestal weg’ .Meestal? Nou, lekker dan. Ik vertelde hem dat ik veel Camino’s blootshoofds liep. ‘Dan kan het daarvan zijn’ dermatologiseerde hij.

‘En wat is uw advies voor de komende Camino’, vroeg ik naar de bekende weg.

’Hoed je voor de zon’, zei hij. En zo komt het dat ik hier alle dagen met een petje op loop met een nekslaber. Gloeiend heet maar alles voor de gezondheid.

Nog beter is volgens de folder: weren, kleren, smeren. Maar ik zie mezelf echt niet in de schaduw lopen met al m’n kleren aan die vol gesmeerd zijn met zonnebrandcrème.

Het stond er echt in mijn planning; vandaag van Vigo naar Pontevedra, een afstand van 35 km. Tien jaar geleden lukten dergelijke stukken met volle bepakking nog wel maar nu never nooit meer. Zelfs niet met een lichtgewicht rugzakje. Eerst maar eens gaan stappen en een plan B bedenken. Direct buiten Vigo ging de weg steil, nee maar dan ook heel steil omhoog om op zo’ n 150 tot 170 meter hoogte te blijven dobberen. Vanaf dat bijna 13 km lange pad naar Redondela heb je het mooiste uitzicht van de wereld op ‘de baai’ van Vigo waar overheen een gigantisch brug. Het was de klim meer dan waard.

Lunch in Redondela op het pleintje waar ik 9 jaar geleden ‘s avonds at en voor een paar dagen eeuwig vriendschap sloot met een paar Engelsen. Een vrouwtjes local bestelde allerlei lekkernijen, de ober bezorgde het geheel terwijl de dame afwezig was omdat ze had besloten eerst nog even naar het toilet te gaan. En dan begint het duiven-en mussenbal. Als een zwerm sprinkhanen doken ze op de volle tafel en gingen er met hele stukken Spaanse omelet, stokbrood en cake vandoor. Luid krijsend, probeerden andere vrouwen de beesten weg te jagen wat maar moeilijk lukte. Duiven en mussen werken goed samen in het afleiden van mensen.

Bij mijn tafeltje kwamen de beesten niet want ik had ondertussen m’n schoenen uit gedaan. Daar hadden ze twee tafeltjes verderop ook nog gemak van. Inmiddels was mijn plan B klaar: ik liet me 8 km de route op taxiën en pikte daar de 12 km lange draad naar Pontevedra weer op. En 27 km was, bij nader inzien, ook nog best pittig.

En wat kun je je dan verheugen om vlak bij je hotel een koel biertje te nemen met een schaaltje olijven. Meer is niet nodig,


  • 29 Mei 2024 - 23:53

    Ineke:

    Goed gedaan, verstandig besluit! Ondertussen zwoegden mama en ik ons een saunadagje door... maar wel aan jou gedacht, hoor! Proost :-)


  • 30 Mei 2024 - 08:29

    Bouwien:

    Ja, echt aan jou gedacht terwijl we aan het poedelen waren. Het was gelukkig goed tot redelijk weer!

    ik zal her filmpje niet plaatsen hoe jij eruit zag na het smeren van de eerste zalf. Je bent er wel op vooruit gegaan!

    Wandel weer lekker verder! Gisteren goed gedaan trouwens!

    [e-1f48b]Bouwien


  • 30 Mei 2024 - 08:52

    Geesje :

    Zal een mooi gezicht geweest zijn met die mussen en duiven.

    En 27 km, ik vind het knap van je.


  • 30 Mei 2024 - 11:29

    Hans Heinhuis:

    Heel geweldig van je Ap, om ondanks sommige vervelende gebeurtenissen, toch je weg blijven te vervolgen,

    Als ik zo vrij mag zijn op te merken, was het inderdaad uitermate onverstandig van je, om je niet elke dag in te smeren met zonnebrand factor 60, en ook te verzuimen je hoofd te bedekken.

    Jouw tocht blijft boeien, je beleeft elke dag weer spannende avonturen,

    en dank voor de toezending van foto's.

    Al het goede en succes voor de komende dagen


  • 30 Mei 2024 - 12:03

    Monique:

    [e-1f44d][e-1f44d][e-1f44d]Klasse hoor. Leuke verhalen en mooie foto's Niet vergeten te smeren [e-1f603].Succes[e-1f64b]


  • 31 Mei 2024 - 13:42

    Marion :

    Fijn dat je kunt genieten van het uitzicht, nog geen regen gehad toch?[e-1f917]


  • 31 Mei 2024 - 15:55

    Erwin:

    het verstand komt met de jaren


  • 07 Juni 2024 - 13:00

    Marcel:

    'Hoed je'. Goed gevonden.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

VIP-member
Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 39253

Voorgaande reizen:

21 Mei 2024 - 04 Juni 2024

Mijn zesde Camino te voet (Portuguese coastal)

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: