Ik ga het halen………..verbaasd? - Reisverslag uit Caldas de Reis, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Ik ga het halen………..verbaasd? - Reisverslag uit Caldas de Reis, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Ik ga het halen………..verbaasd?

Door: Ap

Blijf op de hoogte en volg Ap

30 Mei 2024 | Spanje, Caldas de Reis

Pontevedra - Caldas de Reis 23k.

Ze kwam aan de hoge tafel naast me zitten en wurmde meteen haar schoenen uit . Ik was vroeg binnen vandaag, vroeg begonnen, en wilde nog even lunchen. Dat van die schoenen begrijp ik maar in één moeite door gingen ook de sokken uit. Inmiddels meldde ook haar partner zich aan het tafeltje. De ober bracht twee halve liters bier: Duitsers, besloot ik.

Zij de schoenen en sokken uit, hij de schoenen en sokken uit. Bij hem waren twee joekels van blaren zichtbaar waarvan hij omstandig het overtollige vel begon te verwijderen. Mijn lunch had er zeker zo goed om gesmaakt zonder dit beeld.

De bijbehorende grimas bij het mishandelen van z’n voeten kan ik niet anders omschrijven dan: gemarteld.

Toen er verderop een lage tafel met echte stoelen vrijkwam, kreupelden ze beide op blote voeten met elke een halve liter bier in de ene en de rugzak in de andere hand naar de pot met goud. Want het was druk op het terras. Niet alleen op dit terras maar op elk terras dat ik onderweg was tegengekomen. Om aan je drankje te komen moest je in de rij. En de prijzen waren inmiddels ook marktconform. De Camino Portugese, Central en Coastal, zijn dus populair. Het geeft me rust dat ik alle hotels vooraf heb geboekt. Je weet dat je 25k o.i.d moet lopen maar je weet ook zeker dat er een douche en een bed is.

Ik kwam op hetzelfde terras terecht voor m’n avondeten. Op alle tafeltjes het bordje gereserveerd maar de ober maakte me duidelijk dat dat is bedoeld om drinkers te ontmoedigen. Gereserveerd voor eters, zoiets dus. Het dagmenu besteld en een goed glas plaatselijke - Ourense - witte wijn. Mijn buren, Spanjaarden, prezen me om m’n goede smaak. Huh….? Ja, de manier waarop ik naar de wijn keek en ervan nipte, verried een kenner vonden ze. Buurman 1 - sprak het betere Engels - legde uit dat zijn overbuurman een hele fles van dezelfde wijn had besteld maar die niet opkom. Zelf dronk buurman 1 niet. Was het goed dat hij de ober opdracht gaf mij ook zo nu en dan bij te vullen. Ik zet de goede betrekkingen tussen Spanje en Nederland niet op het spel en bovendien moet Rutte nog NAVO baas worden, dus ik stemde in.

Alles overziende, ik had zelf ook al twee glazen besteld en op, was het misschien toch een glaasje teveel vanavond maar ik heb een lange nacht voor de boeg en de trip morgen is nog geen 20k. En dat je pas om acht uur aan tafel kunt daar doen ze op de Camino’s niet aan. Ze weten dat lopers willen eten om van een mooie lange nacht te kunnen genieten. Dat van om acht uur eten hoort meer bij een avondje uit en dan de volgende dag niks hoeven.

Morgen de op één na laatste etappe naar Padron. En oh ja….. soms tref je in mijn verhaaltjes foutjes aan. Bouwien ( juf b.d.) wijst me daar dan meestal. Ik verbeter ze en zo komen ze in de stukjes op m’n site niet meer voor. Maar jullie hebben ze wel gezien. Heel authentiek, dus.


  • 30 Mei 2024 - 22:22

    Geesje :

    Genoten van de wijn en wij weer van een leuk verhaal. Nog 2 camino dagen. Top.


  • 30 Mei 2024 - 23:25

    Bouwien:

    Net thuis van een gezellige avond! Geen blote voeten en blaren maar heerlijk gegeten!

    Een dubbele aflevering van jou . Had je verbeterd? Dan krijg je er 2!

    Je hebt dus genoeg wijn gedronken, kun je lekker op slapen[e-1f44d][e-1f44d]

    Nog 2 etappes dus en je bent er, Natuurlijk ga je het halen, ik ben niet verbaasd.

    PHPD hoort erbij ( zei ze ).

    succes en [e-1f495][e-1f48b]


  • 31 Mei 2024 - 05:02

    Ap Folgerts:

    Frans En Jenny:

    Weer een dag vol belevenissen! Het waren vast geen frisse voeten bij je eten. Hier een avond vol belevenissen met Bouwien. Heel gezellig! Goede tip van de Portugese wijn, lekker Bedankt! Wandel ze de laatstec2 dagen.


  • 31 Mei 2024 - 05:10

    Ap Folgerts:

    Geesje :

    Ik zie nu dat je verslag 2x is geplaatst. Dat is in elk geval beter dan niet. ....


  • 31 Mei 2024 - 07:36

    Anouk Bouwmans:

    Haha, wat attent dat je die wijn toch maar mee hebt opgedronken. Succes met de laatste wandeldagen!


  • 31 Mei 2024 - 08:34

    Bouwien:

    Mooi, die foto’s met tekst boven je ervaringen , super[e-1f44d][e-1f44d][e-2665]️


  • 31 Mei 2024 - 09:41

    Danielle:

    Dat katje lag zeker op jou te wachten! Succes met de laatste dagen alweer.


  • 31 Mei 2024 - 12:17

    Ineke:

    Mooi verhaal en mooie foto's!


  • 31 Mei 2024 - 13:51

    Kees & Jeanet:

    Denken, nee sterker nog, we verwachten dat je het gaat halen!


  • 31 Mei 2024 - 15:00

    Nienke Lettinga :

    Hé Ap. Zet 'm op. Ik krijg dorst van je wijnverhaal.

    Mooie tocht verder.


  • 31 Mei 2024 - 15:51

    Erwin:

    Geniet van je laatste dagen


  • 31 Mei 2024 - 21:50

    Ap Folgerts:

    Hans Heinhuis:

    Weer veel dank voor de prachtige foto´s, een schitterende plek. Je treft het wel met tafelgenoten, om heerlijk te kunnen genieten van een paar glazen wijn, na weer een vermoeiende dag lopen.

    De finish is in zicht, ik heb een diep respect en bewondering voor je conditie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

VIP-member
Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 42412

Voorgaande reizen:

21 Mei 2024 - 04 Juni 2024

Mijn zesde Camino te voet (Portuguese coastal)

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: