De laatste ronde - Reisverslag uit Santiago de Compostela, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu De laatste ronde - Reisverslag uit Santiago de Compostela, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu
VIP-Report

De laatste ronde

Door: Ap

Blijf op de hoogte en volg Ap

01 Juni 2024 | Spanje, Santiago de Compostela

Padron - Santiago de Compostela 25 km.

We zagen de voorstelling van Youp. De dag na zijn black out. Iedereen was benieuwd en wat gespannen. Youp ook, denk ik. Hoe zou het gaan, weer z’n tekst, de draad en zelfvertrouwen kwijt? Schielijk verdwijnen dan maar tussen de coulissen en nooit meer terug komen? Omdat het niet meer gaat, niet meer leuk is en als een verplicht kunstje voelt?

Het werd een geweldige voorstelling met een openingsapplaus zoals hij wellicht nooit eerder kreeg. Kippenvel . Youp stopt nu hij nog succes heeft, de zalen vol zitten en hij het optreden zelf ook nog leuk vindt.

Ik ben geen Youp maar Ap. Ook één lettergreep, dat wel. En ik doe een Van ‘t Hekje. Omdat ik Camino’s lopen één van de leukste dingen vind die ik ooit deed, omdat ik er nog altijd plezier aan beleef en omdat het me nog steeds goed afgaat. De herinneringen aan al die tochten koester ik en neem ik de rest van m’n leven met me mee. Maar ik wil voorkomen dat er een keer komt dat ik moet zeggen: ‘ mwah….kweeniet……viel eigenlijk een beetje tegen…kreeg ook teveel pijntjes…vond het eerlijk gezegd ook wat te druk…en, en, en’.

Dat gaat gelukkig niet gebeuren want ik stop met dit soort lange marsen. De onuitwisbare herinneringen zijn me te dierbaar om ze te laten verpesten.

Bovendien wil ik ook niet meer zolang alleen van huis zijn maar meer dingen samen doen met Bouwien. Goeie kans dat we niet het eeuwige leven hebben dus we hebben ook niet meer alle tijd van de wereld. Dus genieten nu het nog kan. En dat is ook een weekje Sneekje, het Pieterpad fietsen, mooie voorstellingen bekijken en in de tuin zitten met een boek.

Deze Camino Portugese Coastal is een juweeltje. Net geen 300 km en niet al te moeilijk. Dat vinden steeds meer wandelaars en in het weekend hele pelotons mountainbikers. De meesten op spierkracht en ook steeds meer mountainbikes met elektrische aandrijving op een batterij waarmee je een DC-9 aan de praat krijgt.

Ik heb genoten van deze, voor mij, nieuwe route. Door in hotels te overnachten moet je de ontmoeting met andere wandelaars wel zelf actief zoeken. Is niet mijn sterkste kant. Maar bij de pleisterplaatsen doen zich voldoende mogelijkheden voor. Het besluit om na een paar dagen de zware rugzak door Top Santiago te laten vervoeren, was één van de beste van de laatste decennia. Dat het direct de eerste keer fout ging, hield mij de rest van de trip scherp. Alleen nog zelf - en niet een receptionist van het hotel - de communicatie over het vervoer per app, mail en betaling zelf geregeld.

En nu ben ik in SdC en het voelt als je favoriete jas. Koffie en praatje in het Huis van de Lage Landen, Compostela opgehaald en traditie getrouw een terras betrokken, een mooie witte wijn besteld en me een bord Iberico ham laten brengen.

Ik voel me bevoorrecht .


  • 01 Juni 2024 - 23:08

    Danielle:

    Mooi opa! Dat doe je goed, wijntje en hammetje. Stoppen op je hoogtepunt noemen ze dat toch? Nog genoeg avonturen te beleven met oma. Liefs!


  • 01 Juni 2024 - 23:15

    Ineke:

    Chapeai! Wij zagen de voorstelling vanavond, op tv. Ik las deze titelnet en dacht, zou het...? Mooi besluit!! Goede terugreis, tot snel, liefs Ineke


  • 01 Juni 2024 - 23:18

    Carla:

    Kippevel! Een goed besluit op een goed moment proost!!


  • 01 Juni 2024 - 23:26

    Frans En Jenny:

    Je hebt het weer gered! En net als Youp stoppen als het nog leuk is. Goed besluit en fijn met Bouwien op stap. Goede terugreis!


  • 01 Juni 2024 - 23:43

    Bouwien:

    Ik had een kleine reactie! Vloog eruit en verhaal weg! Wat ik zei: ( voor mij een herhaling ) een goed besluit op een goed moment. Je kunt terugkijken op mooie tochten en je hebt de foto’s nog!

    wij gaan fietsen, lekker eten en in de tuin WERKEN!

    je hebt dit toch maar weer volbracht[e-1f495]

    ik kijk uit naar je thuiskomst! Nog even genieten van deze stad en hup naar huis![e-2708]️


  • 01 Juni 2024 - 23:52

    Hans Heinhuis:

    Geweldig dat je deze prachtige tocht ook wist te realiseren.

    Van harte gefeliciteerd, en dank voor de ,mooie verhalen en prachtige foto's


  • 02 Juni 2024 - 08:20

    Nichtje Ina:

    Trots op jou neef. Prachtige verslagen. Mooie herinneringen draag je mee. Groetjes


  • 02 Juni 2024 - 08:25

    Geesje :

    Weer volbracht. Echt top gedaan. We gaan je verhalen missen maar snap je beslissimg. Die belevenissen samen met Bouwien lezen we dan wel weer op Facebook. (In het Gronings: bekbouk [e-1f609]). Ga je ook nog naar de mis?


  • 02 Juni 2024 - 08:36

    Patricia :

    Gefeliciteerd Ap [e-1f4aa][e-1f44f] Bedankt voor het meereizen en de prachtige verslagen. Goede reis naar huis, naar jouw Bouwien [e-1f495]


  • 02 Juni 2024 - 09:32

    Kees & Jeanet:

    Je bent een TOPPER en voor ons een voorbeeld!


  • 02 Juni 2024 - 10:32

    Monique:

    Klasse hoor Ap. De laatste ronde (,camino).Gefeliciteerd[e-1f44f][e-1f44f][e-1f44d]


  • 02 Juni 2024 - 16:57

    Addy En Dick:

    Top Ap [e-1f44d] je hebt het gehaald, petje af. [e-1f607][e-1f44f] 78 nu lekker van andere dingen genieten met Bouwien. [e-1f46b] de herinnering blijft. Lfs. Dick en Addy [e-1f491]


  • 03 Juni 2024 - 07:38

    Marion:

    In de jaren 80 zijn Kees en ik daar ook geweest en kon je achter elkaar door de kerk lopen en je hand op de heilige Jacob leggen en een wens doen. Heel indrukwekkend... Zal wel niet meer kunnen anders had je het wel gezegd. Ap bedankt voor de laatste update met foto's!


  • 03 Juni 2024 - 10:22

    Anouk Bouwmans:

    Wat mooi opa! Dat doe je goed [e-2764]️ Goede terugreis naar huis en tot snel! Veel liefs


  • 05 Juni 2024 - 12:10

    Marjon Veerman:

    We hebben weer genoten van je reisverhalen! Een wijs besluit!! Je kan terugkijken op mooie camino’s. Er zijn nog genoeg activiteiten te doen …samen met Bouwien. Bedankt!!


  • 07 Juni 2024 - 12:54

    Marcel:

    Petje af. Maar iets zegt me dat dit niet je laatste was.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

VIP-member
Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 398
Totaal aantal bezoekers 42412

Voorgaande reizen:

21 Mei 2024 - 04 Juni 2024

Mijn zesde Camino te voet (Portuguese coastal)

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: