Kwestie van kansberegening - Reisverslag uit Laredo, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Kwestie van kansberegening - Reisverslag uit Laredo, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

Kwestie van kansberegening

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

17 Mei 2019 | Spanje, Laredo

Ontón - Laredo 48 km ( leg ik uit )

Baskenland, net als Cantabrië waar ik nu ben en ook straks Asturië (dat ik twee jaar geleden doorkruiste) ogen welvarend. Goede infrastructuur, verzorgde dorpen en steden, veel rijke huizen, wereldberoemde culturele voorzieningen en overal even groen. Zo ver het oog reikt: groen. Veelkleurig groen dat bij nat weer nog dieper en gevarieerder oogt. Vandaag had ik geluk. Het regende de hele dag. Ik zag, niet overdreven, minstens 50 tinten groen. Heel opwindend.

Voor ik vanmorgen op pad ging, had ik wat weersites geraadpleegd. 80% kans op 1 mm regen verwachtte de één, 40% kans op 4 mm de ander. Ik koos voor de tweede. Weinig kans op een flinke plens leek me het beste. Misschien zat het mee en zat de site er gloeiend naast. Dat was zo. Het ging gieten en het bleef gieten. Twee keer de soppende sokken vervangen en te laat de poncho omgehangen. Zo’n dag dus. En ik had me voorgenomen, was extra vroeg vertrokken, om even door te stappen vandaag om in een ander etappe ritme te komen omdat ik anders steeds na zo’n 30/35 km in een prutdorpje zou eindigen. Met zonder behoorlijke voorzieningen had ik al verkend. De glibberige stenige steile bospaden en de Atlantische windvlagen recht op de kop haalden de snelheid er definitief uit. Een stuk met de bus dus. Naar m’n al gereserveerd hotel in Laredo.

Na twee dagen lopen kwam ik vanmiddag het bord Santiago de Compostela 645 km tegen. Mijn berekening Bilbao - SdC = 650 km volledig aan gort achterlatend. Ik ga een nieuwe planning maken.

O ja, hondenpoep hoeven ze hier in Spanje niet op te ruimen. Misschien moeten ze het wel maar ze doen het niet. Hoe ik dat weet? Ribbeltjes zolen.

  • 17 Mei 2019 - 17:47

    Nienke:

    Beste Ap..
    k wens je heel veel sterkte in de regen.
    Stuur maar wat hier naar toe... kunnen wij goed gebruiken. OP z,n Hollands gezegd: "Goed voor de tuin"...
    groet, Nienke

  • 17 Mei 2019 - 17:46

    Bouwien:

    Zo’n dag werd het dus!
    Nat, nat en nog eens nat!
    Lastig en heel vervelend!
    Hoop voor je op beter weer, hier is het prima wandelweer:-)
    Maar daar heb jij niets aan!
    De schilder bij ons schiet lekker op, in de loop van de volgende
    week alles klaar, verwacht ik!
    Krijg een paar foto’s niet gedownload, straks maar even boven kijken.
    Sterkte morgen

  • 17 Mei 2019 - 18:49

    Hans Heinhuis:

    Het was vandaag voor jou wel afzien Ap. Een schitterende tocht, maar regen moet niet te lang duren, zeker niet wanneer je nog 645 km moet lopen. Ik ben benieuwd of die half-blinde man met jou is meegelopen, dat zorgt wel voor afwisseling. Je reisverslagen zijn boeiend om te lezen, maar die tocht om te lopen zie ik toch niet zo zitten. Waarschijnlijk heb je morgen beter weer, dat zou voor meer inspiratie kunnen zorgen.
    Weer veel succes morgen, en vergeet je sokken niet bij de kachel te drogen.

  • 18 Mei 2019 - 04:03

    Ineke:

    Wat een pech met het weer. Das minder, lopen in de regen, en zo lang. Ik duim voor mooier weer! Succes vandaag, misschien al onderweg?

  • 18 Mei 2019 - 04:13

    Erwin:

    Beste Ap. Wat een geweldenaar ben je toch! Voor de zesde keer de tocht der tochten aanvaard. Nu blijkt waar je al die jaren Nijmegen en Someren voor trainde. Voor de Camino! Geniet ervan, ik geniet al van je verhalen.

  • 18 Mei 2019 - 04:28

    Ina:

    Hai, hai, dikke schietboudel zol Oskerder weerman Jobke Nainhoes zeggen.
    Hopenlijk vandaag beter weer, nieuwe ronde, nieuwe kansen.
    En.....je verhaaltjes zijn geweldig.
    Groet oet Oskerd

  • 18 Mei 2019 - 05:43

    Ruurdt:

    Je weet het: niet het doel is belangrijk, maar de reis. En daar mag best een stukje met de bus tussenzitten. Ik lees je verslag met veel plezier. We wensen je toch maar wat mooier weer, veel plezier en weinig afzien.

  • 26 Mei 2019 - 18:58

    Wim Ermers:

    Shit!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 36215

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: