Wat zal het hier prachtig zijn bij goed weer ! - Reisverslag uit Güemes, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Wat zal het hier prachtig zijn bij goed weer ! - Reisverslag uit Güemes, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

Wat zal het hier prachtig zijn bij goed weer !

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

18 Mei 2019 | Spanje, Güemes

Laredo - Güemes : 29 km

De nachtportier van mijn hotel in Laredo had één van de twee vragen die ik hem vanmorgen stelde goed. Om mijn pad te vervolgen, moest ik een stukje ter pont.
De vraag ‘hoe laat gaat de pont naar Santoña ?’, had hij goed: 09.00 uur. Het was toen kwart voor zeven en een uurtje lopen. Veel te vroeg zou ik daar aankomen. De vraag ‘ is daar een tentje waar ik dan kan wachten en wat kan eten en een koffie drinken’ had hij FOUT. ‘Ja, hoor’, zei hij. Niks dus.

Sta ik daar om kwart voor acht in de middle of nowhere bij een in staat van ontbinding verkerende.....eh...iets. Wel met een overkapping want het begon te regenen. Een beetje miezeren zeker? Striemende met windvlagen. Eventjes? Op de eeuwigheid is 10 uur eventjes. Zojuist lopend naar het restaurant regende het nog. Minder, minder....dat wel.

Tegen half negen groeide het aantal wachtende lopers onder de overkapping tot zo’n twintig. Allemaal met goeie zin. Het zal toch niet de hele dag........toch? Ik trof een Groningse Nederlander. Woont nu in het westen en heeft goeie herinneringen aan Stad. Ik ook.
Draagt een flacon bij zich met de as van een dierbare vriend. Begon in Irun en strooide daar op het hoogste punt een deel uit. De rest neemt ze mee naar Cap Fisterra ( Finisterre ) en strooit het daar uit. Terwijl ze dit vertelde kreeg ze bericht van een goede vriendin dat de afgelopen nacht haar vriend overleed.

Ondertussen twee Euro opdiepend voor de Pontbaas en gelijktijdig z’n knecht van het lijf houdend die pelgrims een glazen halve liter pot ansjovis wil aansmeren. Kafka in alle vroegte.

We praten nog wat door en blijken beiden zo nu en dan een soort mantra te herhalen van namen van mensen die dit ook wel hadden gewild maar niet meer kunnen: te vroeg overleden, onherstelbaar gehavend of getroffen door een fatale ziekte.

Mijn moeder liep op mijn leeftijd al op krukken en mijn vader zou na iets meer dan een jaar overlijden. Ik tel m’n zegeningen.
Weer of geen weer.
Tot morgen dan maar.

  • 18 Mei 2019 - 18:33

    Marion:

    Ya ha pasado mucho! Buenas noches y que tengas más suerte.

  • 18 Mei 2019 - 18:47

    Bouwien:

    Wat weer een weerdag!
    Gelukkig kun je dit delen en niet alleen het weer!
    Ik heb het nog met Thea over je vader gehad: 75 en hij kon niets meer!! En kijk nu wat jij nog presteert: weer of geen weer! Ja en je moeder ook, maar die kon op veel jongere leeftijd
    lichamelijk niet veel meer!
    Nog 1 zo’n dagje denk ik, als ze goed doorgeven wat de weergoden van plan zijn!
    Frans en Jenny zitten iets zuidelijker, maar ook koud! Niet nat! Ze hebben naar jou gezwaaid!
    Ik duim voor beter weer!
    Liefs van mij!

  • 18 Mei 2019 - 19:58

    Danielle:

    Trots op jou opa!!!

  • 19 Mei 2019 - 04:42

    Ina:

    Pff, wat weer een verhaal. Respect!

  • 19 Mei 2019 - 06:08

    Ineke:

    Dan is het weer inderdaad relatief.....
    Maar ik hoop toch ook op het zonnetje voor jou. Welverdiend!!!
    Loopze vandaag!

  • 19 Mei 2019 - 12:29

    Bertha:

    Het is niet allemaal rozegeur en maneschijn he, en dan dat weer er nog bij,het is goed dat je een doorzetter bent ,ik was al hoog en breed weer thuis geweest, ja wij overleven alle 3 onze vader en moeder,ik hoop toch echt dat de regen ophoudt en dat je nog een beetje goed weer krijgt,groetjes oet oskert

  • 19 Mei 2019 - 18:42

    Hans Heinhuis:

    Wel een tegenvaller, dat je momenteel slecht weer treft. Heel apart, dat je op zo'n reis vele verhalen aanhoort van andere meelopers, die b.v. een urn meedragen, om onderweg steeds wat as uit te strooien van geliefden, en dan wil iemand anders weer haar verhaal kwijt over een vriendin, van wie een nacht daarvoor haar vriend kwam te overlijden. Onwillekeurig bedenk je dan ook weer, dat je eigen ouders op jouw leeftijd bijna niet meer konden lopen. Tijden veranderen Ap, misschien ga je ook nog een keer als Bertus Aafjes, een voetreis naar Rome ondernemen, maar wellicht is dat een brug te ver, naar mijn mening.
    Ik wens je weer een mooie dag toe, en als het meezit, wordt het weer misschien wat aangenamer.
    Hartelijke groet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 36206

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: