Met de kennis van nu - Reisverslag uit Santander, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Met de kennis van nu - Reisverslag uit Santander, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

Met de kennis van nu

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

19 Mei 2019 | Spanje, Santander

Güemes - Santander 15 + 5 ( leg ik uit )

Toen ik vanmorgen vanuit Güemes op pad ging, was ik lang niet de enige. Enkele miljarden regendruppels hadden zich voorgenomen er eens een mooie lange zondag van te maken. Ze waren al eerder op dan ik. Het zou tot bij twaalven duren voor ze het opgaven omdat ik me te toch niet gewonnen gaf. Mijn zorgvuldig gedroogde sokken, schoenen en nog zo het één en ander waren na een paar uurtjes weer terug bij ach! Kledder. Droge sokken aandoen, heeft geen zin. Je hebt ze nog niet de schoenen ingeschoven of de vliezen daar breken. Alles wat vocht is, verzamelt zich binnen een paar seconden in de verse sokken.
Dus? De aanhouder wint.

Ik liep vandaag zo’n 15 km vlak langs de Atlantische kust en toegegeven, dat is indrukwekkend. Hoog over de kliffen terwijl je onder je de golven hoort en ziet beuken. Spaanse waaghalzen halen dan hun surfplank uit het vet en gaan het gevecht aan met de elementen. Ik ook, maar dan op mijn manier. De laatste vijf kilometer naar Santander gaat met de pont. Overdekt.

Ik had, ook weer vandaag, onderweg borden gezien met een naar mijn berekening foute afstand tot Santiago de Compostela. Ik had een verschil van zeker 70 k en ik zat er vast niet naast. Hoe eigenwijs kun je zijn. De borden hebben gelijk. Tuurlijk. Dat weet je bij het eerste bord ook al wel maar dat wil je niet horen. Je systeem staat op het krijgen van meevallers niet op tegenvallers.

In Santander heb ik de afgelopen dagen geëvalueerd. Schrijf maar even mee:
a) ik ben vijf jaar ouder dan toen ik de eerste Camino liep en toen wel gemakkelijk een gemiddelde van 35k haalde.
b) de weersomstandigheden nu zijn niet te vergelijken met die van de eerdere Camino’s. Bij de eerste droeg ik mijn poncho slechts een paar uur.
c) ik heb me 70k in de afstand vergist. Geen 650 maar 710. Zo’n vergissing? Dat geloof je toch niet!

Morgen ga ik een gemotoriseerde tussensprint trekken. Ik begin dinsdag op 375k van SdC verdeeld over 15 etappes van gemiddeld 25k. Met de 100 erbij die ik al liep kom ik op een afstand te vergelijken met mijn eerder gelopen Camino Portugese en Camino Primitivo. Het weer de komende dagen lijkt redelijk te worden maar vanaf donderdag gaan de schuiven boven weer open. Met de aangepaste planning heb ik wat marge. ‘t Moet ook leuk blijven. De heilige Jacobus en zijn baas zullen me wel vergeven denk ik. Dat is tenslotte hun vak.


  • 19 Mei 2019 - 19:32

    Bouwien:

    Je hebt groot gelijk! En je bent inderdaad geen.... meer!
    Maar.. je hebt nog 3 weken, waarvan de laatste dagen in Santiago!
    Met al die baaien die je moet oversteken is het wel een gedoe. Ik heb de kaart eens goed bekeken, als de plaats groot is dan is er water waar je over moet!
    Morgen een nieuwe dag en grote kans dat het droog blijft!
    Mooi hotel met prachtig uitzicht trouwens. Groot gelijk, ik zou met zulk weer ook niet met 20 man op een kamer willen.
    Tot morgen, bus ze! Ook leuk!
    Liefs

  • 19 Mei 2019 - 19:41

    Ineke:

    Zo kent elke Camino z'n eigen verhaal en verloop. Gelukkig ben je flexibel! En dat vergeven zit wel goed lijkt me :-)
    Goede tussensprint morgen

  • 20 Mei 2019 - 04:04

    Erwin:

    Tjonge wat een water, en wat een schitterend verhaal weet je er weer van te maken. Zet hem op! En knap hoe flexibel je bent.
    e

  • 20 Mei 2019 - 05:02

    Kees & Jeanet:

    Ap, neem gerust af en toe een bus of boot. De prestatie wordt er heus niet minder om!
    Het mag/moet ook leuk blijven. Succes!

  • 20 Mei 2019 - 07:29

    Hans Heinhuis:

    Je moet momenteel wel ongelooflijk lijden door dat (……) (dit was een onbetamelijk woord) slechte weer. Ik zou waarschijnlijk in jouw plaats nu een auto gaan huren, om tenminste 500 kilometer droog te kunnen afleggen. Het is wel jammer dat het weer niet zo best is, daar je prachtige tochten maakt langs de kust.
    Ik wens je voor vandaag weer alle succes toe.

  • 20 Mei 2019 - 09:34

    Marjon Veerman:

    Je krijgt wel prachtige verhalen bij dit weer. Heavy hoor!! Groot gelijk om een dagje te bussen. Ik heb sowieso bewondering voor je!! Succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 36269

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: