Een koude douche....... - Reisverslag uit Ribadeo, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Een koude douche....... - Reisverslag uit Ribadeo, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

Een koude douche.......

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

27 Mei 2019 | Spanje, Ribadeo

Tapia de Casariego - Ribadeo 15 km

Noem mij ouderwets maar die eigentijdse douches, dat is toch gewoon een handige marketingtruc van de Grohe’s van deze wereld? Die dingen heb je toch helemaal niet nodig. Integendeel, zou ik durven beweren. Mij werken ze altijd tegen. Teveel knoppen, teveel stralen, teveel functies.

Vandaag trof ik er weer één. Een regendouche, een handdouche en drie vierkante knoppen die twee kanten op kunnen en dan steeds iets anders doen. Eerst maar eens de handdouche op temperatuur laten komen. Lukt niet. Koud. Links om dan maar. Niks. Koud. Rechts dan? Enfin, 40 liter water verder heb ik warm warm water. Warm? Gloeiend heet. Ineens. Uit de straal springen en plat tegen de muur aan vluchten. Koude tegeltjes. Gloeiende, gloeiende. Terug met die knop.

Oké. Douchen. Met de handdouche gaat niet want de houder zit te laag. Regendouche dan maar. Hè, hè, in één keer gevonden.
Spoelen, zepen, schuimen, spoelen. Knop dicht draaien. Verkeerde knop. Regendouche houdt op maar uit 80.000 hele kleine gaatjes in een wandpaneel komen ineens hele harde straaltjes. Ook op ooghoogte. Maar ja, nog niet gebruikt vandaag dus eerst 80.000 hele KOUDE harde straaltjes.

Ik noem dat geen comfort douche maar een martel douche. En de eerste douche had ik vandaag al gehad. Regen. De hele ochtend en ik heb maar een ochtend gelopen. Schoenen, sokken, poncho, alles weer nat. Ik wen er nooit aan maar maak me er ook niet meer echt druk om. Ik pas in het hotel mijn zelf ontwikkelde nat-weer-protocol toe en morgen is alles weer droog. Vanmiddag scheen trouwens alweer de zon.

Als je in een Albergue overnacht, zit je automatisch aan de Camino route. Die dingen liggen hier gewoon langs de pelgrims weg. Heb je een hotelletje in de stad dan ligt dat vaak anders.
‘Hoe kom ik weer op de route?’, vraag je de uitbater. Hij pakt een grote landkaart en wijst op weggetjes die onder zijn dikke vingers wegvallen en zegt ‘hier loopt de Camino’. Hij maakt er nog een ruime armzwaai bij van globaal zuid-west tot noord-west. Het hele westelijke halfrond, zeg maar.

Ik maak hem duidelijk dat ik eigenlijk het meest geholpen ben met de mededeling of je uit het hotel komend linksaf, rechtsaf of rechtdoor moet. Ik moet rechts en dan kom ik - daar is de armzwaai weer - vanzelf....etc.

In het boekje staat.....’zelfs bij druilerig weer is de kustroute nog een belevenis’. Amen.
Ik ben nu in Ribadeo. Een mooi kustplaats aan de monding van de Eo. Heb m’n stukje geschreven, de was gedaan, gedouched en Bouwien ge-appt. En straks de stad in, lekkere dingen eten, mensen kijken vanaf een terras en vrienden worden met een fles Vino Blanco.

Stak zojuist de 600 meter lange en 45 meter hoge brug over deze rivier over. Het wandelstrookje naast de voortrazende auto’s is drie tegels breed, als er vrachtwagens over de brug rijden, schudt alles en de railing rechts van mij trilt dan luidruchtig........’zelfs als je hoogtevrees hebt, is het oversteken van de RIO Eo via de brug nog een belevenis’.
.

  • 27 Mei 2019 - 16:30

    Ineke:

    Interessante brug, kan me voorstellen dat je met knikkende knieen oversteekt!
    Pieterpad? Daar ben ik dan nog laaaaaang niet

  • 27 Mei 2019 - 16:29

    Ineke:

    Breekt ie zomaar m'n bericht af!
    Fijne avond wilde ik nog zeggen (heb mama zomaar 'verslagen'....).

  • 27 Mei 2019 - 18:21

    TheaStam:

    Beste Ab, het is waarlijk genieten van jou. Je verhalen, schrijfstijl heerlijk. Ik was degene die tegen Bouwien zei: doe je hem de groeten. Bij deze beken ik.
    Het is zo erg geworden met dit reisverslag dat wij, Rien en ik, er ook mee gaan beginnen.
    Het is nog niet makkelijk het op te starten want Rien is al 2 dagen bezig. Ik hoop dat het lukt voor we gaan, want we gaan veel zeilen. Ik beloof je het komt, maar het blijft een verrassing wanneer. Hele fijne dagen verder Ab.
    Rien en Thea

  • 27 Mei 2019 - 18:35

    Bouwien:

    Nu net thuis van de BHV. Gelukkig niet tot half 11, zoals er in de aankondiging stond! Wel zeer interessant: ook op mijn leeftijd nog :-)
    Nou, dat was dus eigelijk heel veel water vandaag! Volgens mij hou je het de komende dagen wel weer droog! Ik lees dat je in een mooi ritme komt! Heel fijn!
    En dan die brug, ik moest gelijk aan Italië denken! Met die grote vrachtwagens enz! Brrrr.
    Ik wens je voor morgen weer een mooie dag, mooie route en een fijn hotel, ook heel belangrijk! Ik eet nog even yoghurt en dan morgen vroeg uit de veren: de schilders komen weer! En de metselaar! Druk!!!!
    Liefs van mij.

  • 27 Mei 2019 - 18:43

    Bouwien:

    Ik begrijp nu ik de foto’s heb bekeken het Pieterpadverhaal van Ineke!
    Weer mooie foto’s, ik zie ze pas wanneer ik het bericht heb verstuurd, maar dat ligt aan mij denk ik!

  • 27 Mei 2019 - 20:12

    Hans Heinhuis:

    Het lijkt erop, dat ondanks de vele regen, de tocht vanuit Bilbao één van de mooiste route is die je hebt genomen.
    Die brug is waarschijnlijk niet helemaal betrouwbaar, maar het is wel weer een grote avontuur om daarover te lopen.
    Goede reis weer morgen.
    groetjes.

  • 28 Mei 2019 - 15:12

    Erwin:

    En weer regen....Ik hoor van Peter van Duynhoven die wat zuidelijker op de Camino loopt, dat het daar in de ochtend alweer heet is...
    Das ook niet alles, mag je denken.
    Nee, regen is best leuk, maar niet als je er nat van wordt.
    Gelukkig is er altijd nog een warme douche

    Zet hem op,

    erwin

  • 28 Mei 2019 - 15:13

    Erwin:

    Als ik nu nog iets schrijf, kom je vanzelf boven de tien reacties. Das ook best leuk, toch?

  • 28 Mei 2019 - 16:11

    Sing De Vries:

    Jammer dat het regende. Ik wens je alle goeds groetjes

  • 29 Mei 2019 - 08:21

    Nienke:

    Ha die Ap,
    k heb wederom genoten van je mooie verhaal. Met een glimlach. En nu hopen op echt mooi weer. Niet te heet, dat is ook weer niet goed. Hier is het een dagje zomer. Dus genieten.!.
    Veel wandelplezier... niet teveel bruggen hoor!!
    Sportieve groet,
    Nienke

  • 29 Mei 2019 - 19:11

    Marion Vogel:

    Beste Ap, het wordt zeker 30 graden in het noordwesten, gelukkig weet je nu hoe zo'n douche werkt!
    Veel plezier onderweg, Marion

  • 13 Juli 2019 - 05:37

    Ton:

    Ben die brug twee weken geleden over gelopen. Inderdaad met knikkende knieën

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 36211

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: