Tebafla....... - Reisverslag uit Friol, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Tebafla....... - Reisverslag uit Friol, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu

Tebafla.......

Door: @p

Blijf op de hoogte en volg Ap

31 Mei 2019 | Spanje, Friol

Vilalba - Baamonde 23 km

We kennen het allemaal. Het alfabet. Wereldwijd? In elk geval Europa. 26 letters. Redelijk overzichtelijk. Hoe moeilijk kan het zijn. Rommel ze door elkaar, zet ze in een bepaalde volgorde en hupsakee: een taal. Rommel ze allemaal hetzelfde door elkaar en zet ze in een afgesproken volgorde en je kunt met elkaar communiceren. Hoe hebben ze het vroeger in hemelsnaam voor elkaar gekregen ze per land, streek of stam allemaal in een andere volgorde te zetten en toch hetzelfde te bedoelen?
Ik kan je wel vertellen dat ik het nogal onpraktisch vind.

Ook op deze Camino merk ik het weer. Taalbarrières. Voorbeeld? Bier. Simpel toch? Dat dacht je, moet je hier niet mee aankomen. Cerveza. Zelfde alfabet, zelfde 26 letters, andere keus van letters en andere volgorde - ‘hé jongens, welke letters nemen we voor bier en in welke volgorde - Cerveza??
Nou, die heeft nu al teveel gezopen, maar oké, cerveza.

En krijg dat nu nog maar eens recht getrokken. Lukt je niet. En dat wil naar één Europa. En dan hoor je me nog niet eens over het feit dat ze hier vino schrijven en bino zeggen. Wie bedenkt zoiets? Nederlander Joop laat zich hier met zijn doopnaam Jochem aanspreken. Eindelijk Gochem.

Ik heb vandaag Baamonde gehaald. In de herberg waar ik eergisteren sliep, zei beheerder Daniël dat er op dit stuk van de route weinig meer te vinden is dan albergues. Die in Baamonde heeft 94 bedden In één zaal. En de lucht!? Geef mij maar een zonsondergang.

Hij gaf ons de tip om naar Hotel BiTerra in Friol te gaan. Flink stuk van de route maar ze komen je halen en zetten je de volgende dag weer keurig op het punt waar je was gebleven. Moet je wel twee nachten boeken. Doen. Ook de Amerikanen Katherine en John kozen voor die optie. En zo zaten we met nog 4 Spanjaarden in Baamonde gezamenlijk te wachten op ons vervoer.

Morgenvroeg kan ik met een hulproute van de waardin weer op de Camino komen. Op mijn voorgenomen eindpunt Sobrado dos Monxes komen ze me weer ophalen voor nog een nachtje BiTerra. Voordeel: ik ga door met de fles witte wijn waar ik vanavond gebleven ben en ik kan een etappe de hele zware spullen op m’n kamer laten en een keertje licht lopen. Komt niet echt slecht uit want het wordt hier morgen tenminste 32 graden zonder al teveel wind. Extra water in de rugzak en vooral ook eten zoals bananen.
Daar komen de kilo’s. Hoezo licht lopen.


  • 31 Mei 2019 - 19:16

    Hans Heinhuis:

    Morgen verwacht je een temperatuur van 32 graden, in Nederland wordt waarschijnlijk zondag ook op verschillende plaatsen 32 graden. Ik zou morgen, als ik jou was, niet de hele afstand lopen, maar grotendeels met een taxi.
    Afgelopen woensdag heb ik overigens met vele muzikanten en andere mensen een begrafenis bijgewoond van Cees Schrama, die is overleden op de leeftijd van 82 jaar, vanaf zijn jeugd was hij een zwaar diabetis patiënt. Daar hij helemaal op was, heeft hij vorige week euthanasie laten plegen.
    Het samenzijn vond plaats in theater "De Speeldoos" in Baarn.
    Veel succes voor morgen.
    Groetjes.

  • 31 Mei 2019 - 19:17

    Geesje:

    Fijn om morgen met de hitte licht te lopen. Ook hier wordt het het weekend warm,zondag 29-30 graden. We zullen aan je denken. Succes. Groet Geesje.

  • 31 Mei 2019 - 19:42

    Bouwien:

    Wat heerlijk om een keer licht te lopen, 2 nachten in hetzelfde onderkomen, je fles wijn helemaal leeg drinken, gehaald en weer worden gebracht naar je startpunt. Maar wel in een hitte van 32*, dat wel weer! Smeren, drinken en eten!
    Leuk, dat alfabet verhaal. Hoe kom je erop!!!
    Zoals Geesje al zei en je had het zelf ook gehoord: Nederland 30*!!
    Maar ja, het is morgen ook alweer juni! Moet kunnen!
    Wandel morgen heerlijk, geniet ervan!
    Morgen over een week vlieg ja alweer terug! Alweer ??? Het wordt tijd, duurt erg lang, ik ga je missen!!
    Liefs van mij

  • 01 Juni 2019 - 13:34

    Ineke:

    Ik moest de titel even omdenken, maar ik heb um :-)
    Als je dit leest ben je alweer een etappe verder! Geniet van je avond, rust voor je voeten en de vino!! Liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 36269

Voorgaande reizen:

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: