Breaking News: akkoord op hoofdlijnen bereikt. - Reisverslag uit Caminha, Portugal van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu Breaking News: akkoord op hoofdlijnen bereikt. - Reisverslag uit Caminha, Portugal van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu
VIP-Report

Breaking News: akkoord op hoofdlijnen bereikt.

Door: Ap

Blijf op de hoogte en volg Ap

26 Mei 2024 | Portugal, Caminha

Viana do Castelo - Caminha 27k.

Ze meldden het heuglijke nieuws gezamenlijk bij het ontbijt.

In de aanloop naar deze Camino had de rug sowieso al z’n bedenkingen. Voelde zich niet goed genoeg voor deze wekenlange opgelegde samenwerking. De heupen daarentegen zagen het wel zitten. Hööp doet leven, vonden ze. De knieën, weinig kritisch, knikten alleen maar tijdens de discussie. Al deze onderdelen en ik besloten dus toch te gaan.

Geen spijt van maar wel even het koppie erbij houden.

Na drie dagen wandelen, bergop en vooral bergaf, verschoof de positie van de heupen. Het gewicht van de rugzak, die ze geheel buiten deze discussie hielden, werd ook hen af en toe teveel. De balans tussen leuk en lijp was verstoord. Er moest naar een compromis worden gestreefd. En die was er nu. Aan mij de opdracht die verder uit te werken en te zorgen voor een passend resultaat: een ongestoord verloop van deze Camino op de resterende etappes.

De oplossing werd: de zware rugzak wordt van hotel naar hotel vervoerd en in het kleine rugzakje op de rug gaan alleen de essentiële en waardevolle spullen. Wat een genot!!

Vandaag voor het eerst licht gelopen. En toen kwam ook de herinnering aan de laatste Camino in 2021 waarin ik mij voornam ( en opschreef) nog wel weer een keer te gaan maar dan zonder de zwaarte van de rugbagage. Vreemd dat ik dat bij het voorbereiden van deze trip vergat. Ik vergeet anders nooit iets.

Het was weer een wandeling uit het boekje. Bedekte zon, rugwind en eigenlijk alleen maar vlak. Te optimistisch dacht ik dan ook dat ik na de laatste duinpassage mijn dorp al zag liggen ‘Ben er’,appte ik Bouwien. Die vond dat ik ineens wel heel erg snel ging. En gelijk had ze. Bij het intikken van het adres van mijn hotel gaf de routeplanner aan dat het nog 8.3 km was met een klimmetje erin en dat ik er het beste vanuit kon gaan dat ik daarvoor nog 2 uur en 20 minuten nodig had. Zo’n ding weet op den duur ook alles van je. Griezelig hoor.

Bij aankomst in het hotel geen bagage en geen woord Engels sprekend personeelslid. Met Koekel trensleet kreeg ik ze zover dat ze mijn vorige hotel belden en een oplossing veroorzaakten. Daar had de dag ervoor de uitbater van het spul het zo druk met de receptie van het hotel en het via een tussendeurtje, drukke souvenierwinkeltje, dat hij verzuimde mij het administratieve vervoersproces uit te leggen. Maar het kwam goed, riep hij toen ik meldde dat de rugzak moest worden vervoerd. Afscheper. Uiteindelijk werd een taxi ingeschakeld en bereikte de rugzak mij tegen extra betaling van € 15.- Kan ik hebben hoor, net aow vakantiegeld ontvangen.

Straks steek ik met een voetgangerspontje de Rio Minho over en ben dan in Spanje en in de Nederlandse tijd ( plus1). Mijn herinneringen aan de noordelijke kust van Portugal raak ik nooit meer kwijt. Wat een fantastische streek die het verdient nog eens te bezoeken. Al was het alleen maar voor de hier geproduceerde heerlijke Vino Verde. Onder die groep heb ik inmiddels veel vrienden (soldaat) gemaakt.


  • 26 Mei 2024 - 08:14

    Danielle:

    Goede keuze om de zware tas in te wisselen voor een lichter exemplaar. Doe je goed! Ik lees je verhalen met veel plezier.


  • 26 Mei 2024 - 08:29

    Bouwien:

    Vandaag: welkom in Spanje en onze tijd. [e-1f1ea][e-1f1f8] Vreemd hè, steek je de rivier over, zit je in een andere tijd! Kan ik me niet meer vergissen, wat ben je laat of vroeg! Goed van je om overdag afscheid te nemen van de rugzak. Op de fiets vond je dat maar niets (en mijn fietstassen waren toen niet in het volgend hotel, die van jou wel!)

    Loop lekker weer licht vandaag en niet te vroeg juichen dat je er bijna bent[e-1f923][e-1f923]

    Een mooie dag [e-1f970] en hier verwachten ze eind van de middag zwaar weer: het houdt niet op[e-1f631][e-1f631]


  • 26 Mei 2024 - 11:55

    Monique:

    Leuk verslag Ap. Ja die rug. Heel verstandig dat die rugzak nu van hotel naar hotel gaat. Succes!!![e-1f6b6][e-1f44b]


  • 26 Mei 2024 - 15:49

    Ineke:

    Prima akkoord! Liefs Ineke


  • 26 Mei 2024 - 16:12

    Geesje :

    Goed voor jezelf gezorgd vandaag. [e-1f4aa][e-1f44d]


  • 26 Mei 2024 - 17:50

    Anouk :

    Goed bezig Opa, ik lees je verhaaltjes ook met heel veel plezier. Liefs van mij!


  • 26 Mei 2024 - 18:15

    Marion :

    [e-1f606][e-1f606][e-1f606]


  • 27 Mei 2024 - 12:54

    Erwin:

    fijn de tocht zonder grote rugzak@

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

VIP-member
Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 39167

Voorgaande reizen:

21 Mei 2024 - 04 Juni 2024

Mijn zesde Camino te voet (Portuguese coastal)

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: