De oversteek - Reisverslag uit Oia, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu De oversteek - Reisverslag uit Oia, Spanje van Ap Folgerts - WaarBenJij.nu
VIP-Report

De oversteek

Door: Ap

Blijf op de hoogte en volg Ap

27 Mei 2024 | Spanje, Oia

Caminha - Oia 23k

Eigenlijk begreep ik niet zo goed waarom de hotelhouder wilde weten hoe laat ik uit het hotel wilde vertrekken de volgende dag. Ik had hem wel net aangegeven dat het ontbijt om 08.00 uur door kon komen, wat mij betreft. ‘Half negen’, zei ik op de gok. Maakt het uit. De route loopt voor de deur langs en kon ik gemakkelijk oppikken.

Zo rond die tijd zette in mijn gelabelde zware rugzak in de hal, sjorde de ‘hoera rugzak’ op z’n plek en sloeg de deur uit rechtsaf. De route vervolgend die ik de dag ervoor voor een noodzakelijke en welverdiende nachtrust even had onderbroken. Buiten twee wachtende dames, Australiërs bleek later. Ik begroette ze en zette de pas er in. Zowel de dames als de hotelhouder die ook was aangeschoven, riepen me terug. Uit de toelichting daarop werd mij duidelijk dat de route die ik wilde gaan naar de grote ferry leidde maar Caminostappers hadden hun eigen oversteek. Daartoe kwam er een taxi voor om half negen -aha!- die ons naar de opstap plek bracht.

Australische nr.1 en ik wurmden ons achterin het kleine autootje. Ik beduidde Australische nr.2 dat ze voorin kon gaan zitten. Die begaf zich daarom gedecideerd naar de bestuurdersportier en trof voorbereidingen om in te stappen. De taxichauffeur vroeg of ze echt van plan was zelf te gaan rijden. Huh? Haar vergissing was goed voor de-lach-van-de-dag. Nou hielp het ook niet dat de auto links van de weg stond in de rijrichting. Een veel voorkomend beeld in Australië met haar links rijdend verkeer.

De overtocht ging in een uit de kluiten gewassen sloep die met een noodgang de Rio Minho kruiste. Tien passagiers konden er mee maar we waren de enige op dat moment.

Spanje aan de overkant lag er nog wat verlaten bij. Zondagmorgen hè. Ik vond een soort konditorei die al enige klandizie had. Nu al koffie met een puddingbroodje zo vroeg zat hem in het feit dat, volgens het boekje, er op de volgende 12 kilometer geen nering was te verwachten. Alleen ‘s zomers was er een soort Cantina open. Hope for the best, prepare for the worst. Ik had, met toestemming, wat fruit in de rugzak gemikt en gezorgd voor een volle waterfles. Het was niet bovenmatig warm.

wordt vervolgd


  • 27 Mei 2024 - 08:14

    Bouwien:

    Mooie foto’s. Blauwe luchten met een vleugje wit af en toe!

    Hier was het gisteren anders. Onverwachte donkere luchten waren er opeens met fikse buien afgewisseld met blauwe luchten. Je krijgt wat je verdient!

    wandel ze vandaag in het groene?? Spanje!

    succes[e-1f48b][e-1f48b]


  • 27 Mei 2024 - 08:24

    Ineke:

    Wat leuk, een echte oversteek! Wandelze weer, groetjes!


  • 27 Mei 2024 - 12:51

    Erwin:

    who pays the ferryman


  • 27 Mei 2024 - 19:56

    Carla :

    Het is zo leuk jou verhalen te volgen! Gaat het goed met je voeten?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

VIP-member
Ap

Echtgenoot, vader, grootvader, wandelaar, saxofonist, skier, sporter, pensionado

Actief sinds 03 Maart 2014
Verslag gelezen: 90
Totaal aantal bezoekers 38587

Voorgaande reizen:

21 Mei 2024 - 04 Juni 2024

Mijn zesde Camino te voet (Portuguese coastal)

22 September 2021 - 08 Oktober 2021

Mijn vijfde Camino te voet (Inglese)

15 Mei 2019 - 04 Juni 2019

Mijn vierde Camino te voet (del Norte)

29 Mei 2016 - 15 Juni 2016

Mijn derde Camino te voet (Primitivo)

07 Juli 2015 - 22 September 2015

Hallo hier Hilversum (Camino Apendix)

25 Mei 2015 - 06 Juni 2015

Mijn tweede Camino te voet ( Portugese)

16 April 2014 - 10 Mei 2014

Mijn eerste Camino te voet (Frances)

Landen bezocht: